MoRoCCo: PeRMaTa iSLaM Di uFuK BaRaT (BHG VII)

>> Thursday, July 30, 2009

Selepas puas bergambar di sekitar Place Muhammad V, aku meneruskan perjalanan ke Old Medina pula yang merupakan kota lama di bandar Casablanca yang dipenuhi dengan kedai-kedai yang menjual beraneka jenis barangan & juga rumah-rumah lama. Sewaktu permulaan abad ke-20, kawasan ini merupakan tumpuan utama penduduk di bandar ini. Ianya dikelilingi oleh tembok besar yang mempunyai 4 pintu masuk. Hanya 2 sahaja yang kekal sehingga ke hari ini, iaitu Bab Marrakech & Bab al-Jadid. Di bahagian luar tembok ini terdapat juga sederetan gerai-gerai yang menjual bermacam-macam jenis barang.

Aku masuk ke dalam Old Medina ini untuk merasai suasana di dalamnya yang sibuk dengan kegiatan menjual beli barang. Gaya aku sebagai seorang pelancong menarik perhatian ramai orang termasuk mereka yang menawarkan diri untuk menjadi pemandu pelancong untuk membawa aku menyusuri kawasan Old Medina yang luas ini. Kawasan ini sememangnya amat luas & sesiapa sahaja yang tidak mempunyai peta mudah sesat di dalamnya. Mujurlah aku mempunyai peta yang terkandung di dalam buku panduan aku. Oleh itu, aku menolak segala bantuan yang ditawarkan kepada aku kerana aku yakin mereka akhirnya akan meminta wang sebagai balasan. Aku tidak akan terpedaya lagi.

Old Medina, Casablanca, Morocco

Dengan menggunakan peta di dalam buku panduan, aku berjaya menyusuri Old Medina yang sibuk & luas itu & aku akhirnya tiba di kawasan pelabuhan. Seperti yang telah diperkatakan, pelabuhan Casablanca ini adalah antara pelabuhan yang terbesar di dunia. Walau bagaimanapun, ia bukanlah pelabuhan semulajadi, tetapi sebuah pelabuhan buatan. Keluasannya menjangkau 1.8 km persegi.

Pelabuhan Casablanca, Morocco

Aku hanya melalui bahagian tepi kawasan pelabuhan tersebut untuk menuju ke destinasi aku yang seterusnya, iaitu Hassan II Mosque. Masjid yang terletak di pinggiran Lautan Atlantik ini adalah masjid yang terbesar di Morocco & ketiga terbesar di dunia selepas Masjidil Haram di Mekah & Masjid Nabawi di Madinah. Menara azannya adalah menara azan yang tertinggi di dunia, dengan ketinggian 210 meter. Senibina masjid yang berunsurkan senibina Morocco ini direka oleh seorang arkitek dari Perancis yang bernama Michel Pinseau. Usaha pembinaannya juga turut dilakukan oleh syarikat pembinaan dari Perancis yang bernama Bouygues.

Masjid yang boleh memuatkan seramai 25,000 jemaah ini mula dibina pada tahun 1986 & siap sepenuhnya pada tahun 1993. Ianya dibina di atas tapak bahagian laut yang ditambak & separuh daripada keluasan masjid ini berada di atas air Lautan Atlantik. Ianya dibina sebegitu atas kehendak Raja Morocco sendiri, iaitu Hassan II yang mengatakan baginda mahu membina masjid tersebut di atas air kerana terdapat satu petikan ayat di dalam Al-Quran yang menyebut bahawa ‘singgahsana Allah terletak di atas air’. Aku sendiri tidak pasti dari surah mana ayat tersebut dipetik. Walau apapun, keindahan senibina masjid ini membuatkan aku kaku seketika. Ianya adalah antara masjid yang paling cantik yang pernah aku kunjungi seumur hidup aku. Subhanallah. Senibina Morocco sememangnya antara senibina Islam yang sangat mengagumkan. Kecantikan senibinanya mengingatkan aku kepada kecantikan senibina Alhambra di Sepanyol yang turut berunsurkan senibina Morocco. Hassan II Mosque ini adalah satu daripada 2 buah masjid di Morocco di mana orang-orang bukan Islam dibenarkan masuk ke dalamnya. Sebuah lagi masjid terletak di sebuah bandar yang bernama Tin Mal.

Sampah sarap yang mencemarkan pemandangan Hassan II Mosque, Casablanca, Morocco

Hassan II Mosque, Casablanca, Morocco (Masjid ke-3 terbesar di dunia)

Menara azan Hassan II Mosque, Casablanca, Morocco (Menara azan tertinggi di dunia)

Perkarangan Hassan II Mosque, Casablanca, Morocco

Hassan II Mosque di pinggiran Lautan Atlantik, Casablanca, Morocco

Ruang dalaman Hassan II Mosque, Casablanca, Morocco

Selepas menunaikan solat Zuhur & bergambar di dalam & di kawasan luar Hassan II Mosque, aku berjalan kembali ke hostel aku. Sebelum sampai di hostel, aku singgah di restoran Kentucky Fried Chicken untuk makan petang. Lapar pula rasanya. Setelah itu, aku pun mengatur langkah menuju ke hostel untuk mengemas barang-barang aku. Pada malam ini, aku akan ke destinasi ketiga aku di Morocco, iaitu Rabat.

Setelah selesai berkemas & sebagainya, aku pun meninggalkan hostel yang aku tumpang untuk semalam itu. Aku terus mencari teksi untuk ke stesen keretapi yang terletak agak jauh dari pusat bandar. Setibanya aku di stesen keretapi, aku berehat-rehat dahulu sementara menunggu ketibaan keretapi. Keretapi yang dijangka akan tiba pada pukul 8.00 malam sampai tepat pada waktunya. Aku pun terus masuk ke dalamnya & beberapa minit kemudian, ianya pun bergerak meninggalkan Casablanca. Perjalanan ke Rabat mengambil masa sejam sahaja. Jarak antara Casablanca & Rabat tidaklah sejauh mana.

Lebih kurang pukul 9.00 malam, aku pun tiba di stesen keretapi Rabat Ville. Sesampainya aku di stesen tersebut, aku terus keluar mencari hostel yang telah pun aku rujuk di dalam buku panduan aku. Lokasinya terletak amat berdekatan dengan stesen keretapi tersebut. Aku hanya mengambil masa 5 minit sahaja untuk ke hostel itu. Mujurlah terdapat kekosongan. Selepas mendaftar masuk, aku pun terus masuk ke dalam bilik aku untuk berehat-rehat & bersolat. Selepas selesai menunaikan solat, aku keluar untuk menikmati angin malam di Rabat. Aku tidak berjalan sejauh mana. Hanya kawasan di hadapan hostel tersebut sahaja. Lagipun, malam sudah pun larut.

Sedang aku duduk di atas sebuah kerusi di hadapan hostel, tiba-tiba datang seorang lelaki berusia 20-an ingin berbual dengan aku. Dia bertutur dalam Bahasa Arab pada mulanya. Aku kemudiannya pun mengatakan yang aku tidak fasih berbahasa Arab. Kemudian, dia bertanya sama ada aku boleh berbahasa Perancis. Aku sekali lagi terpaksa mengecewakannya. Huhuhu. Sedih pula rasanya. Orang-orang Morocco ini sebenarnya peramah, tetapi malangnya ramai antara mereka tidak boleh berbahasa Inggeris & aku pula tidak tahu berbahasa Arab ataupun Perancis. Pemuda itu kemudiannya hanya diam sahaja. Aku pula yang berasa kekok. Lalu, aku pun terus meminta diri untuk kembali ke hostel. Setibanya di hostel, aku pun terus melelapkan mata.

Bersambung..

p/s: Esok pagi aku akan bertolak ke KL dengan keretapi dari Parit Buntar. Aku akan lepak kat rumah member aku, Fyzal kat Puchong utk 1 malam. Pagi esoknya, iaitu hari Sabtu, aku, Fyzal & 7 lagi member2 kiteorg akan berlepas ke KK, Sabah utk reunion kiteorg. Reunion bebudak rumah Portobello, rumah havoc kat Dublin yg pernah aku tinggal utk tempoh setahun tahun 2005 dulu. Sengaje je buat reunion tu. Dah lame tak bergurau senda, bertepuk bertampar, bersepak berterajang sama2. Hahahahah. Kiteorg 9 org akan lepak kat KK utk 4 hari aje. On 4 August, kiteorg akan balik semule ke semenanjung. Doakan kiteorg selamat pergi & selamat balik. Risau laa pulak dgn kes H1N1 yg makin menular2 ni. Harap2 tak kena laa.. Mintak simpang.

Utk sambungan travelogue Morocco ni, tunggu sampai aku balik dari reunion tu laaa eh.. InsyaAllah aku akan sambung lepas tu.. Banyak lagi nak diceritakan ni.. :)

8 buah komen:

Anonymous Saturday, August 1, 2009 at 1:13:00 AM GMT+8

Beshnyer jalan2 .....
nway ..Cakk :)
Salam jengukkk ;)

irshadian Wednesday, August 5, 2009 at 9:39:00 AM GMT+8

assalamualaikum saudara. terjumpa blog ini secara tidak sengaja.

catatan perjalanan yang sangat menarik,aemoga Allah mudahkan permusafiran saudara

KA Wednesday, August 5, 2009 at 12:46:00 PM GMT+8

salam jhaz
cantiknya masjid tue...

mmg tinggi kesenian morocco ni

elfaqiha Wednesday, August 5, 2009 at 8:42:00 PM GMT+8

Salam. luv ur pics of Hassan II mosque very much.
kitorg ke sana waktu tu malam. tal berpeluang ambil gambar byk2 sebab dah kena halau dgn pak guard masjid. huhu~

JHaZ KiTaRo Thursday, August 6, 2009 at 1:14:00 PM GMT+8

Thanx for all the messages.. Please do keep following this blog.. :)

ummu Thursday, August 20, 2009 at 8:16:00 AM GMT+8

salam taaruf,
Subhanalllah,tingginya hasil karya seni mereka.