JaVa: MYSTiCaL iSLaND (BHG XVI) - YoGYaKaRTa III

>> Friday, March 25, 2011



Selepas menghabiskan masa hampir sejam di dalam Kraton Yogyakarta, kami meneruskan ekspedisi kami ke destinasi yang seterusnya, iaitu Universitas Gadjah Mada yang turut dikenali sebagai UGM. Perjalanan untuk ke universiti itu memakan masa yang agak lama kerana lokasinya yang terletak agak jauh dari pusat bandar Yogyakarta. Kami tidak mahu menaiki teksi kerana ingin menjimatkan wang. Lagipun, kami mempunyai banyak masa yang terluang pada hari ini. Sebelum ke universiti itu, kami singgah sebentar di Malioboro Mall untuk berehat-rehat sambil merasa udara dingin di dalam pusat membeli-belah itu.


Malioboro Mall, Yogyakarta, Indonesia


Malioboro Mall, Yogyakarta, Indonesia

Kami singgah di kedai buku Gramedia yang terdapat di dalam bangunan itu. Aku sempat membeli sebuah buku novel karya terbaru Habiburahman El-Shirazy yang bertajuk Bumi Cinta. Aku sememangnya meminati hasil karya beliau. Sarjana kelulusan Usuluddin di University Al-Azhar, Kaherah, Mesir ini merupakan penulis novel & puisi berunsurkan Islam berbangsa Indonesia yang sangat terkenal bukan sahaja di negaranya sahaja, malahan juga di Malaysia, Singapura & Brunei Darussalam. Antara hasil-hasil karyanya yang telah difilemkan ialah Ayat-Ayat Cinta, Ketika Cinta Bertasbih 1 & Ketika Cinta Bertasbih 2.


Kedai buku Gramedia di dalam Malioboro Mall, Yogyakarta, Indonesia


Habiburahman El-Shirazy


Buku BUMI CINTA



Ayat Ayat Cinta


Ketika Cinta Bertasbih

Selepas menghabiskan masa di dalam kedai buku Gramedia, kami singgah di sebuah restoran yang terdapat di dalam pusat membeli-belah itu untuk makan tengah hari. Selepas makan, kami singgah pula di pasaraya yang terdapat di dalam Malioboro Mall tersebut untuk membeli makanan & minuman untuk mengisi perut sewaktu berjalan ke universiti itu. Setelah itu, barulah kami berjalan menuju ke destinasi kami, iaitu Universitas Gadjah Mada. Dalam perjalanan ke sana, kami terserempak dengan sepasukan manusia berbasikal yang berjumlah lebih daripada seratus orang. Mereka rupa-rupanya adalah peserta-peserta ekspedisi berbasikal dari Surabaya ke Jakarta yang berlangsung selama 12 hari, dari 23 Jun hinggi 4 Julai 2010. Kota Yogyakarta adalah antara kota singgahan mereka. Kagum benar aku melihat semangat mereka. Jarak antara Surabaya & Jakarta adalah lebih daripada 1,100 kilometer. Lebih jauh daripada jarak antara Kangar & Johor Bahru. Hahaha.


Ekspedisi berbasikal dari Surabaya ke Jakarta


Ekspedisi berbasikal dari Surabaya ke Jakarta

Kami kemudiannya singgah pula di sebuah kedai busana Muslim yang bernama Karita Muslim Square untuk berlindung daripada kepanasan cahaya matahari yang begitu terik di samping menyejukkan badan dengan penyaman udara di dalam kedai itu. Niat kami untuk berehat di dalam kedai itu bertukar menjadi lain pula apabila kami melihat kecantikan pakaian-pakaian yang dijual di dalam kedai tersebut. Syahir sempat membeli beberapa helai baju. Aku & Shafiq tidak membeli apa-apa kerana masing-masing ingin menjimatkan wang. Kami sudah banyak menghabiskan wang membeli-belah di Bandung tempoh hari. Hehehe. Setelah hampir 45 minit di dalam Karita Muslim Square itu, kami bertiga pun menyambung semula perjalanan kami ke destinasi tujuan kami, Universitas Gadjah Mada.

Selepas hampir 2 jam lamanya kami bertiga berjalan dari Malioboro Mall tadi, barulah kami akhirnya tiba di pintu masuk kampus Universitas Gadjah Mada. Kami penat tidak terkata. Universitas Gadjah Mada atau singkatannya UGM adalah universiti yang terbesar di Indonesia dari segi jumlah bilangan mahasiswa. Kampus universiti ini terletak di kawasan Bulaksumur. Diasaskan pada bulan Disember 1949, ia adalah antara universiti yang tertua di negara tersebut. Nama universiti ini diambil bersempena dengan nama Perdana Menteri kerajaan Majapahit yang termasyhur, iaitu Patih Gajah Mada.

Universitas Gadjah Mada mempunyai 18 buah fakulti & jumlah mahasiswa tempatan seramai lebih kurang 55,000 orang. Jumlah mahasiswa asing termasuk mahasiswa dari Malaysia pula adalah seramai hampir 650 orang. Kebanyakan mahasiswa Malaysia di sini belajar di Fakulti Perubatan di bawah tajaan JPA atau MARA. Ada juga yang di bawah tajaan ibu-bapa sendiri. Universitas Gadjah Mada, setanding dengan Universitas Indonesia di Jakarta & Institut Teknologi Bandung di Bandung adalah antara 3 universiti yang paling berprestij di seluruh Indonesia. Sementara itu, Fakulti Perubatan di sini adalah yang terbaik di seluruh negara ini sejak berdekad-dekad yang lalu. Beruntunglah pelajar-pelajar Malaysia yang belajar Perubatan di sini.


Pintu masuk Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, Indonesia


Pintu masuk Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, Indonesia


Bangunan Grha Sabha Pramana di dalam Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, Indonesia


Bersama Shafiq di bangunan Grha Sabha Pramana di dalam Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, Indonesia


Bangunan Grha Sabha Pramana di dalam Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, Indonesia

Selepas bergambar dengan bangunan Grha Sabha Pramana yang merupakan Auditorium Universitas Gadjah Mada, kami singgah di masjid universiti tersebut untuk menunaikan solat jamak Asar & Zohor. Selesai sahaja solat, kami bergambar di dalam & sekeliling masjid tersebut yang mempunyai campuran ciri senibina Islam & Jawa yang sangat mengagumkan. Subhanallah. Setelah itu, kami pun berjalan kembali semula ke pusat bandar Yogyakarta. Kami pada mulanya bercadang mahu menaiki beca. Akan tetapi, harga yang ditawarkan oleh penarik beca agak mahal. Ditambah pula kami terpaksa menaiki 2 buah beca kerana sebuah beca sahaja tidak muat untuk membawa kami. Kemudian, kami bercadang mahu menaiki teksi. Akan tetapi, setelah difikir-fikir, kami masih mempunyai banyak masa. Oleh itu, kami mengambil keputusan untuk berjalan kaki sahaja.


Masjid Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, Indonesia


Masjid Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, Indonesia


Masjid Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, Indonesia


Masjid Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, Indonesia


Masjid Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, Indonesia


Masjid Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, Indonesia


Masjid Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, Indonesia

Setibanya kami di Jalan Malioboro di pusat bandar Yogyakarta, kami terus ke kedai syarikat tour yang kami singgahi semalam untuk menggunakan perkhidmatan cybercafenya sementara menunggu ketibaan bas mini untuk membawa kami bertiga ke Surabaya pada pukul 7.30 malam nanti. Apabila jam sudah menunjukkan pukul 6.00 malam, kami ke Masjid Malioboro yang terletak tidak jauh dari situ untuk menunaikan solat jamak Maghrib & Isyak. Selesai sahaja solat, kami singgah ke sebuah kedai berhampiran untuk membeli bekalan makanan & minuman. Setelah itu, barulah kami kembali ke hotel untuk mengambil semula beg-beg kami & menunggu ketibaan bas mini itu.

Bas mini yang kami nantikan tiba agak lewat, iaitu pada pukul 7.50 malam. Bas mini yang boleh memuatkan 12 orang penumpang itu pada waktu itu, sudah pun membawa 6 orang penumpang. Kami bertiga duduk di tempat duduk belakang & kami kemudian masing-masing diberikan sebuku roti & sebotol air secara percuma. Bas mini tersebut kemudiannya membawa kami mengelilingi kota Yogyakarta untuk mengambil beberapa orang penumpang lagi. Lebih kurang sejam kemudian, barulah kami meninggalkan kota Yogyakarta menuju ke Surabaya. Kami bertiga rancak berborak di belakang. Kami tidak pasti sama ada kami mengganggu atau tidak penumpang-penumpang di hadapan kami dengan keriuhan kami. Hehehe. Setelah penat berbual, kami pun tertidur.


Peta perjalanan dari Yogyakarta ke Surabaya

Bersambung...


SILA KLIK BANNER INI UNTUK KE HALAMAN 'JHaZKiTaRo's Travelogue' UNTUK MEMBACA KESEMUA KOLEKSI TRAVELOGUE


9 buah komen:

azmnor Saturday, March 26, 2011 at 1:22:00 AM GMT+8  

Salam Dr..

Seronok entry ini macam saya turut serta dlm kembara ini....tak sabar nak menuunggu episod berikutnya...

TK Saturday, March 26, 2011 at 6:35:00 AM GMT+8  

Salam..timakasih singgah blog. Nostalgia tengok gambar2 ni. Pernah ke sana 2004 dulu. Naik kereta dari Surabaya. Jogja byk tinggalan sejarah..nice place.

Uncle Saturday, March 26, 2011 at 10:25:00 AM GMT+8  

Bila nak datang bali pulak? Dah dekat dah tu..

apisv2 Sunday, March 27, 2011 at 9:54:00 AM GMT+8  

salam,
mengunjungi rakan2 blog;)
slmt berkenalan,
blog apisv2

nur amalina bt athman Tuesday, March 29, 2011 at 5:09:00 PM GMT+8  

wow..bestnya..alangkah bestnya klau sy dpt pegi slh satu dari ngra tersebut..selain malaysia..

alexa yussida Tuesday, March 29, 2011 at 6:45:00 PM GMT+8  

salam doc

novel bumi cinta tuh nmpk sgt mnarik..n ade building kremlin lg..cite die ada kaitan ngn moscow ke?hhihi...

Anonymous Monday, March 4, 2013 at 12:55:00 PM GMT+8  

buy valium online much valium pills - buy real roche valium

Anonymous Thursday, March 21, 2013 at 9:13:00 AM GMT+8  

buy xanax bars xanax dosage .75 - half 2mg xanax

Jati Wijaya Thursday, July 2, 2015 at 9:33:00 AM GMT+8  

Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bole bagi harga yang berpatutan dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010, bole juga email kat ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa, Bandung dan lain-lain. Ada juga sewa kereta / van / minibus dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

Jogja 4D3N Tour (FULL BOARD / ALL IN)
Kasongan (pottery production), parangtritis beach, manding (leather arts), borobudur temple, lava tour merapi (exploring the rest of merapi eruption using jeep), chocolate kotagede, masjid mataram kotagede (oldest mosque in Jogja), pusat kerajinan silver kotagede, kraton (sultan palace), tamansari watercastle, cave tubing goa pindul, indrayanti beach, bukit bintang
Price start from: RM 482

All package types include:
• Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
• Hotels 3 nights *2/*3/*4 (+breakfast)
• Driver
• Driver Meals
• Parking fees
• Tour guide (by request)
• Entrance ticket’s stated in itinerary
• Dinner and lunch based itinerary
• Documentation (by request)

Exclude:
• Airport taxes
• Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
• Additional menu for dinner / lunch (if included)
• Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

Note:
Harga dapat berubah sewaktu-waktu
Harga tidak berlaku bagi high season

Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010, atau
whatsapp +628985101301 (FREE).
Email: ganeshabantul@yahoo.com
FB: jati182@yahoo.co.id (Jati Wijaya)
Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

Wassalamualaikum Wr Wb

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP