JaVa: MYSTiCaL iSLaND (BHG XIII) - CaNDi BoRoBuDuR

>> Sunday, March 20, 2011



Lebih kurang sejam kemudian, kami pun tiba di kawasan Candi Borobudur. Tiketnya sudah pun kami dapatkan sewaktu di pejabat syarikat tour tadi. Harganya lebih rendah berbanding harga tiket yang dijual di kawasan candi itu. Terdapat 2 jenis tiket yang dijual, iaitu tiket untuk penduduk tempatan & tiket untuk warganegara asing. Harga kedua-dua jenis tiket itu agak jauh berbeza. Penduduk tempatan dapat membeli tiket dengan harga yang jauh lebih murah. Selepas melalui pondok pemeriksaan tiket, aku, Shafiq & Syahir terus berjalan menuju ke lokasi di mana terletaknya candi yang paling terkenal di seluruh Indonesia itu. Pak Indro tidak masuk bersama. Dia hanya menunggu kami bertiga di dalam minivan.


Lokasi Borobudur di dalam peta Pulau Jawa

Candi Borobudur adalah monumen yang paling popular sekali di Indonesia & menerima jumlah pelancong yang paling ramai sekali di negara itu. Candi ini adalah sebuah candi kepunyaan penganut agama Buddha Mahayana yang terletak berdekatan dengan sebuah bandar kecil di dalam Propinsi Jawa Tengah yang bernama Magelang. Ia terletak agak hampir dengan Gunung Merapi, gunung berapi yang paling aktif sekali di seluruh Indonesia yang baru sahaja meletus pada akhir tahun lalu. Gunung berapi tersebut dapat dilihat dengan jelas dari candi itu.


Pemandangan Gunung Berapi Merapi dari Candi Borobudur, Indonesia

Monumen setinggi 9 platform atau tingkat ini mempunyai 6 platform berbentuk segiempat sama di bahagian bawah & 3 platform berbentuk bulatan di bahagian atas. Ia adalah monumen penganut Buddha yang terbesar sekali di dunia. Candi ini pada asalnya dipenuhi oleh 504 buah patung Buddha. Namun, pada masa kini 300 daripadanya mengalami kerosakan di mana kebanyakannya tidak mempunyai kepala. Dan 43 buah pula hilang akibat dicuri. Selain itu, terdapat juga 72 buah stupa yang di dalamnya terdapat patung-patung Buddha. Candi Borobudur telah dinobatkan sebagai salah satu daripada ‘UNESCO World Heritage Sites’ pada tahun 1982. Pada masa kini, candi ini masih lagi digunakan oleh penganut-penganut Buddha yang datang ke sini untuk mengerjakan ibadat mereka dengan bertawaf & bertapa. Hari yang paling sibuk di candi ini adalah Hari Wesak, hari perayaan utama penganut Buddha.


Candi Borobudur, Indonesia

Mengikut kajian sejarah, Candi Borobudur ini dibina sekitar kurun ke-9 sewaktu era kegemilangan kerajaan Sailendra di tengah Pulau Jawa. Pembinaannya dikatakan memakan masa selama 75 tahun. Walau bagaimanapun, candi ini mula ditinggalkan terbiar beberapa ratus tahun selepas pembinaannya. Ada yang mengatakan ia ditinggalkan kerana membawa nasib malang kepada penduduk tempatan. Walau bagaimanapun, penyebab yang lebih kukuh adalah kerana penduduk Pulau Jawa mula meninggalkan ajaran agama Buddha & Hindu yang dianuti oleh mereka selama beratus-ratus tahun lamanya & memeluk agama Islam pada sekitar kurun ke-15, sewaktu agama Islam dengan giatnya disebarkan ke seluruh kepulauan Melayu melalui kegiatan perdagangan. Candi yang terbiar ini akhirnya tertimbus oleh abu-abu gunung berapi & ditumbuhi oleh pokok-pokok & seterusnya menjadi kawasan hutan belantara.

Candi ini hanya dijumpai semula pada awal kurun ke-19 oleh pihak British. Pada waktu itu, iaitu ketika berlakunya peperangan antara British & Belanda merebut tanah jajahan di kepulauan Melayu, Pulau Jawa berada di bawah pemerintahan British dari tahun 1811 hingga 1816. Thomas Stamford Raffles yang kemudiannya bertanggungjawab membeli Singapura daripada kerajaan Johor dilantik sebagai gabenor British di Pulau Jawa pada waktu itu. Beliau amat berminat untuk mempelajari sejarah Pulau Jawa. Sewaktu berbual-bual dengan penduduk tempatan di Semarang, Jawa Tengah, beliau telah diberitahu akan kewujudan sebuah candi besar yang telah lenyap di tengah-tengah hutan akibat ditelan arus masa. Beliau lalu mengupah seorang arkitek Belanda bernama H.C Cornelius untuk pergi menyiasat.

Dalam masa 2 bulan, H.C Cornelius bersama-sama 200 orang pekerjanya menebang & membakar pokok-pokok & menggali tanah di kawasan yang dimaksudkan. Kerja-kerjanya kemudian disambung oleh pemerintah Belanda di Kedu yang bernama Hartmann & akhirnya seluruh kompleks Candi Borobudur itu berjaya didedahkan pada tahun 1835. Populariti candi ini kemudiannya semakin bertambah dari masa ke semasa. Walau bagaimanapun, pada tahun 1882, sewaktu Indonesia di bawah jajahan Belanda, terdapat rancangan untuk meruntuhkan candi ini kerana keadaannya yang sudah nazak & tidak stabil. Batu-batu runtuhannya pula kemudiannya dicadangkan untuk disimpan di dalam muzium. Namun, setelah kajian arkeologi dibuat, monumen itu sebenarnya masih lagi kukuh & ia tidak jadi untuk diruntuhkan. Ia kemudiannya melalui proses pembaikan selama bertahun-tahun sekitar tahun 1970-an & 1980-an sebelum ia akhirnya disenaraikan dalam ‘UNESCO World Heritage Sites’ pada tahun 1982.

Aku sebenarnya sudah lama menyimpan hajat untuk menjejakkan kaki di Candi Borobudur ini yang sememangnya mempunyai senibina yang amat mengagumkan, menggambarkan kepakaran masyarakat pada zaman dahulu dalam ilmu senibina. Tercapai juga hajat aku. Candi ini sedikit sebanyak memberi gambaran kehidupan penduduk di kepulauan Melayu sewaktu sebelum penerimaan Islam. Agama Buddha atau Hindu menjadi pegangan hidup. Sekiranya agama Islam tidak disebarkan di kepulauan Melayu sekitar kurun ke-15 dahulu melalui kegiatan perdagangan, kemungkinan besar kita orang-orang Melayu masih lagi akan datang ke Candi Borobudur ini untuk beribadat & bertawaf setiap kali tibanya Hari Wesak kerana ini adalah candi rumah ibadat Buddha yang terbesar sekali di Asia Tenggara. MasyaAllah. Syukur ke hadrat Allah SWT kerana Islam akhirnya tiba di kepulauan Melayu walaupun agak sedikit lewat berbanding kawasan-kawasan lain di muka bumi ini. Dan pada masa kini, masyarakat kepulauan Melayu adalah komuniti Islam yang terbesar sekali di dunia. Allahu Akbar!


Bersama Pak Indro di Candi Borobudur, Indonesia


Berjalan kaki menuju ke lokasi Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


, Bersama Shafiq & Syahir di Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Bersama Shafiq di Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Bersama Shafiq di Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Bersama Syahir di Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia


Candi Borobudur, Indonesia

Setelah berjam-jam kami bertiga naik turun candi tersebut, kami mula melangkah keluar. Sewaktu keluar, kami singgah di sebuah gerai kecil yang menjual baju-baju T Yogyakarta & Borobudur. Aku membeli sehelai baju Yogyakarta untuk dijadikan kenangan. Sesudah itu, kami bertiga ke surau kecil yang terdapat di dalam kawasan candi itu untuk menunaikan solat jamak Zohor & Asar. Selesai sahaja solat, kami pergi berjumpa semula dengan Pak Indro di tempat meletak kenderaan. Tidak susah untuk mencarinya. Dia ada sahaja di situ, setia menunggu kami. Kami bertiga kemudiannya dibawanya ke destinasi kami yang seterusnya, iaitu Candi Prambanan.

Lebih kurang 3 kilometer dari Candi Borobudur, terdapat sebuah candi kecil kepunyaan penganut Buddha yang bernama Candi Mendut. Candi setinggi 26 meter ini juga dipercayai dibina sekitar kurun ke-9 sewaktu era kegemilangan kerajaan Sailendra di tengah Pulau Jawa. Ia dikatakan dibina lebih awal berbanding Candi Borobudur. Sama seperti Candi Borobudur, Candi Mendut ini juga turut lenyap di dalam hutan ditelan zaman selepas penduduk Jawa memeluk Islam. Ia hanya dijumpai semula pada tahun 1836. Kerja-kerja membaikpulih candi ini dimulakan pada tahun 1897 & siap sepenuhnya pada tahun 1925. Pada Hari Wesak setiap tahun, penganut-penganut agama Buddha akan berjalan kaki dari Candi Mendut ini menuju ke Candi Borobudur. Dalam perjalanan ke Candi Borobudur, mereka akan singgah di sebuah lagi candi iaitu Candi Pawon. Kami tidak singgah di candi tersebut.


Candi Mendut, Indonesia

Bersambung...


SILA KLIK BANNER INI UNTUK KE HALAMAN 'JHaZKiTaRo's Travelogue' UNTUK MEMBACA KESEMUA KOLEKSI TRAVELOGUE


13 buah komen:

al-lavendari Sunday, March 20, 2011 at 2:34:00 PM GMT+8  

salam.

1. syukur kerana nenek moyang kita dulu telah memeluk ugama islam dan kita dapat lahir dalam agama yang benar ini.

2. hebat orang dulu kala dalam merekabentuk dan membina candi tersebut hingga bertahan hingga saat ini.

3. blog ini saya suka .. nanti kalau ada masa saya datang lagi utk membaca entri2 terdahulu.

4. terima kasih singgah blog saya.

azmnor Sunday, March 20, 2011 at 3:52:00 PM GMT+8  

Salam ..

1. Terima kasih kerana sudi jengah blog saya yg tak seberapa.

2. Saya suka catatan perjalanan awak ni..cuma saya masih tak berkesempatan kesana.... byk info dalam entry ini.

Miss Mirror a.k.a Sam Sunday, March 20, 2011 at 6:27:00 PM GMT+8  

Satu blog yang menarik & berinformasi, sehari belum tentu dpt menghabiskan pembacaan setiap entry blog anda. Akan berkunjung lagi di lain masa.. insyaAllah.

Terima kasih mengunjungi blog saya.
http://sam-puansyurga.blogspot.com

Fadzli Amir Sunday, March 20, 2011 at 8:54:00 PM GMT+8  

salam..
selamat berkenalan, wah..bagusnya dapat mengunjungi negara2 asing...dapat menambah ilmu dan menguatkan iman...

Nizam.Ariff Monday, March 21, 2011 at 9:04:00 AM GMT+8  

Salam,
Gua dah datang nih...
Besar gak kompleks Borobudur tu ek? Aku ingat kecik je...

alid abdul Monday, March 21, 2011 at 1:54:00 PM GMT+8  

pergi ke borobudur terakhir kapan pak cik? saya sudah ke sana 5 kali tapi tetap tidak bosan mengagumi bangunannya.

salam dari indonesia...

a.samad jaafar Monday, March 21, 2011 at 8:05:00 PM GMT+8  

info yang sgt menarik dan dibantu pula dgn gambar2 yg cukup cantik..tahniah..

doktor yg meminati sejarah agaknya ye..teringin benar saya ke sana.. bulan 5 nanti insyaalah kaki ini menjejak bumi indonesia sekali lagi..

Sha-na.Szied Tuesday, March 22, 2011 at 7:03:00 AM GMT+8  

salam, syukran atas info2 yg berguna ni.. btw, saya sngt berbangga kamu pakai baju Magribi :)

jika ada masa datang la lgi ke Magribi ...ade je pelajar melayu di sini ..

Anonymous Tuesday, March 22, 2011 at 8:06:00 AM GMT+8  

besar gile twmpat tu.. byk gambar. xyah g sane... hehehe

masMZ KaKiJaLaN Tuesday, March 22, 2011 at 12:28:00 PM GMT+8  

Saya juga menyimpan cita-cita ke Borobudur.....

Siti Rahmah Kamarudin Wednesday, April 27, 2011 at 1:47:00 PM GMT+8  

saya akan ke yogja bulan hadapan...jadi perlukan banyak info untuk ke sana. Bagus sekali blog ni kerana banyak info tentang yogja.

Anonymous Thursday, March 21, 2013 at 1:35:00 PM GMT+8  

xanax no prescription online alprazolam 0.5 mg street price - xanax nursing implications

Jati Wijaya Friday, July 24, 2015 at 9:14:00 AM GMT+8  

Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bagi harga yang berpatutan dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010, bole juga email ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa, Bandung dan lain-lain.
Ada juga sewa kereta (avanza, xenia, innova, etc) / van (elf, travello, dyna, hiace 11-17 seats) / bus (29-50) seats dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

Jogja 4D3N Tour (FULL BOARD / ALL IN)

Day 1
Kami jemput Tuan/ Puan/ Abang/ Akak di airport. Selepas itu kita nak pergi ke local resto untuk makan tegah hari. Lalu menuju ke hotel guna check in. Selepas istirahat sekejap di hotel kita menuju Kasongan iaitu tempat kerajinan gerabah yang ada di Bantul, selepas itu menuju Pantai Parangtritis, disini kita bole naik delman (kereta kuda dengan dua roda), atau naik ATV atau bole duduk2 sahaja di pinggir pantai. Selepas dari pantai Parangtritis kita menuju Manding, iaitu pusat kerajinan kulit semacam dompet, kasut, jaket dan lain sebagainya. Selepas shopping di manding kita menuju local resto untuk makan malam, lalu menuju hotel untuk istirahat perseiapan tour esok hari.

Day 2
Pagi hari sekitar pukul 07.00 kita menuju Borobudur Temple iaitu candi Budha yang dulu pernah menjadi satu dari keajaiban dunia, selepas itu kita menuju gunung merapi menikmati sisa erupsi merapi guna jeep adventure. Selepas itu kita makan tengah hari lalu melanjutkan menuju masjid tertua di Jogja yang masih meninggalkan bangunan Hindu kerana pada masa itu merupakan peralihan dari kebudayaan Hindu ke Islam. Selepas dari masjid Kotagede kita menuju ke pusat kerajinan Silver dan chocolate di Kotagede, lalu menuju local resto untuk makan malam. Kembali ke hotel untuk istirahat.

Day 3
Menuju Kraton, iaitu bangunan peninggalan dari Raja Hamengkubuwono dan juga sebagai salah satu icon Jogja. Lalu menuju tamansari watercastle, tempat pemandian gundik raja, bilaman sempat bole tengok masjid bawah tanah. Selepas dari Tamansari Watercastle kita nak menuju local resto guna makan tengah hari. Setelah itu kita menuju Goa pindul iaitu menyusuri sungai bawah goa menggunakan ban. Selepas itu kita menuju indrayanti / drini / baron beach (optional), lalu menuju bukit bintang untuk menikmati keindahan kota Jogja dari atas. Kembali menuju hotel.
Day 4
Drop airport

Harga bermula dari: RM 482

All package types include:
• Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
• Hotels 3 nights *2/*3/*4 (optional)
• Driver
• Driver Meals
• Parking fees
• Tour guide (by request)
• Entrance ticket’s stated in itinerary
• Dinner and lunch based itinerary
• Documentation (by request)

Exclude:
• Airport taxes
• Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
• Additional menu for dinner / lunch (if included)
• Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

Note:
Harga dapat berubah sewaktu-waktu
Harga tidak berlaku bagi high season

Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010, atau
whatsapp +628985101301 (FREE).
Email: ganeshabantul@yahoo.com
FB: jati182@yahoo.co.id (Jati Wijaya)
Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

Wassalamualaikum Wr Wb

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP