JaVa: MYSTiCaL iSLaND (BHG XV) - YoGYaKaRTa II

>> Wednesday, March 23, 2011



Hari 7: 27 JUN 2010

Hari ini adalah hari kedua aku, Syahir & Shafiq di Yogyakarta. Memandangkan kami tidak berkesempatan untuk menerokai kota ini semalam kerana kami telah menghabiskan satu hari semalam di Candi Borobudur & Candi Prambanan, maka kami akan memenuhi jadual hari ini dengan menjelajahi kota ini. Selepas mandi & bersarapan pagi, kami pun mendaftar keluar dari hotel yang kami tumpangi. Beg-beg kami disimpan di sebelah kaunter pendaftaran hotel. Setelah itu, barulah kami memulakan ekspedisi mengelilingi kota Yogyakarta.

Yogyakarta atau nama singkatannya Jogja adalah ibukota Daerah Istimewa Yogyakarta, sebuah wilayah atau propinsi yang terletak di tengah Pulau Jawa yang diberi hak istimewa kerana diperintah oleh seorang Sultan yang mempunyai kuasa yang sama seperti seorang gabenor propinsi. Ia adalah satu-satunya propinsi di Indonesia yang diperintah oleh seorang Sultan. Gabenor propinsi Daerah Istimewa Yogyakarta ini pada mulanya dilantik secara keturunan, tidak seperti gabenor di propinsi-propinsi lain di Indonesia yang dilantik melalui pemilihan demokrasi. Hal ini telah dipersetujui selepas kemerdekaan Indonesia pada tahun 1945 antara Sultan Yogyakarta yang ke-9, iaitu Sri Sultan Hamengkubowono IX & Presiden Sukarno. Ianya walau bagaimanapun menimbulkan kontroversi tidak lama selepas itu. Lebih-lebih lagi apabila Sri Paku Alam VIII yang merupakan timbalan gabenor propinsi itu secara automatik dilantik menjadi gabenor selepas kemangkatan Sri Sultan Hamengkubowono IX pada tahun 1988.


Kedudukan Yogyakarta di dalam peta Pulau Jawa, Indonesia


Sri Sultan Hamengkubowono IX

Akhirnya, selepas kematian Sri Paku Alam VIII pada tahun 1998, kerajaan pusat telah menuntut supaya pemilihan secara demokrasi diadakan untuk melantik gabenor baru propinsi Daerah Istimewa Yogyakarta. Dan keputusan pemilihan itu berpihak kepada sultan yang memerintah kesultanan tersebut, iaitu Sri Sultan Hamengkubuwono X, anak kepada Sri Sultan Hamengkubuwono IX yang kekal memerintah propinsi itu sehingga kini. Baginda terkenal dengan sifat neutral, jujur & jauh daripada korupsi. Baginda juga menghentikan amalan sultan-sultan terdahulu yang mengamalkan poligami & membela gundik-gundik di istana. Propinsi Daerah Istimewa Yogyakarta adalah propinsi kedua terkecil di Indonesia, selepas propinsi Daerah Khusus Ibukota Jakarta.


Sri Sultan Hamengkubuwono X

Mengikut sejarah, Kesultanan Yogyakarta bermula pada tahun 1755 selepas Kesultanan Mataram yang telah wujud sejak akhir kurun ke-16 telah dipecahkan oleh Syarikat Hindia Timur Belanda kepada dua kesultanan, iaitu Kesultanan Yogyakarta & Kesultanan Surakarta atau Solo dalam Perjanjian Giyanti sebagai jalan penyelesaian untuk meleraikan pergaduhan yang berlaku antara pewaris-pewaris takhta Kesultanan Mataram. Punca pergaduhan itu bermula apabila Putera Mahkota Kesultanan Mataram, iaitu Pakubuwono I bersetuju untuk bekerjasama & tunduk kepada kuasa Belanda. Adiknya yang bernama Mangkubumi menentang hal ini secara habis-habisan kerana tidak mahu rakyatnya dijadikan hamba kepada Belanda. Pergaduhan ini berakhir dengan Perjanjian Giyanti pada tahun 1755 di mana Kesultanan Mataram dipecahkan kepada dua, iaitu Kesultanan Yogyakarta & Kesultanan Surakarta. Mangkubumi ditabalkan menjadi Sultan Yogyakarta yang pertama dengan gelaran Sri Sultan Hamengkubuwono I. Sementara anak saudaranya yang bernama Pakubuwono III pula ditabalkan menjadi Sultan Surakarta yang pertama. Surakarta pada masa kini dikenali sebagai Solo.


Perpecahan Kesultanan Mataram kepada Kesultanan Yogyakarta & Surakarta

Sewaktu perjuangan untuk mengisytiharkan penubuhan Republik Indonesia selepas tamatnya Perang Dunia Kedua, Sri Sultan Hamengkubuwono IX yang memerintah Kesultanan Yogyakarta pada waktu itu telah bersetuju untuk menjadikan kesultanannya sebahagian daripada republik tersebut dengan syarat kesultanannya diberi hak kuasa istimewa tanpa campur tangan kerajaan republik itu. Segala urusan kesultanan itu akan dihubungkan secara terus kepada Presiden Indonesia.

Republik Indonesia akhirnya berjaya ditubuhkan pada tahun 1945 & Jakarta dijadikan ibukotanya. Walau bagaimanapun, Revolusi Kebangsaan Indonesia menentang Belanda mulai berlaku tidak lama selepas itu kerana Belanda telah cuba untuk mendapatkan semula tanah jajahan mereka itu. Revolusi itu berlangsung dari tahun 1945 hingga 1950. Disebabkan Jakarta telah berjaya ditawan semula oleh Belanda, republik tersebut terpaksa memindahkan ibukota mereka ke Yogyakarta buat sementara waktu. Jakarta akhirnya dijadikan semula ibukota republik itu selepas Belanda mengiktiraf kemerdekaan Republik Indonesia pada tahun 1950. Kuasa istimewa seperti yang telah dijanjikan dianugerahkan secara sepenuhnya kepada Kesultanan Yogyakarta pada tahun tersebut juga. Sri Sultan Hamengkubowono IX kemudiannya dilantik sebagai Timbalan Presiden Indonesia yang kedua sewaktu pemerintahan Presiden Indonesia yang kedua, iaitu Suharto.

Seperti yang telah aku katakan, kota Yogyakarta adalah ibukota propinsi Daerah Istimewa Yogyakarta. Kota ini amat terkenal sebagai pusat kesenian & kebudayaan Jawa seperti seni pembuatan batik & perak, tarian, drama, muzik gamelan, puisi & wayang kulit. Disebabkan itulah kota ini menjadi kota kedua di Indonesia yang paling kerap dikunjungi pelancong, selepas Bali. Yogyakarta juga terkenal sebagai pusat pendidikan tinggi Indonesia & mendapat jolokan Kota Pelajar. Maka tidak hairanlah kota ini dipenuhi oleh orang-orang muda dari pelbagai kaum etnik dari seluruh Indonesia yang belajar di sini. Kota ini pernah menjadi ibukota sementara Indonesia ketika berlakunya Revolusi Kebangsaan Indonesia yang berlangsung dari tahun 1945 hingga 1950. Penduduknya kini berjumlah 500,000 orang.

Lokasi pertama di kota Yogyakarta yang kami bertiga lalui ialah Jalan Malioboro, jalan membeli-belah yang paling utama di kota ini. Ia adalah pusat kegiatan utama penduduk-penduduk tempatan & juga pelancong-pelancong luar. Hampir kesemua hotel-hotel & restoran-restoran di kota ini tertumpu di jalan ini. Begitu juga dengan gerai-gerai kecil yang menjual beraneka jenis barangan & makanan tempatan. Di jalan inilah kebanyakan barangan kraftangan tempatan seperti batik banyak dijual. Jalan ini sentiasa dipenuhi oleh manusia siang & malam.


Jalan Malioboro, Yogyakarta, Indonesia


Jalan Malioboro, Yogyakarta, Indonesia


Jalan Malioboro, Yogyakarta, Indonesia


Jalan Malioboro, Yogyakarta, Indonesia


Kedai-kedai di Jalan Malioboro, Yogyakarta, Indonesia

Sewaktu berjalan di sepanjang Jalan Malioboro ini, kami melalui bangunan pejabat Gabenor Daerah Istimewa Yogyakarta & juga Fort Vredeburg. Aku tidak begitu pasti tentang sejarah bangunan pejabat gabenor itu. Yang pastinya, bangunan itu adalah pejabat urusan Sri Sultan Hamengkubuwono X yang memerintah propinsi tersebut pada masa kini. Fort Vredeburg pula adalah bekas kubu pertahanan berbentuk segiempat sama yang dibina oleh Belanda pada tahun 1765 sewaktu era pemerintahan mereka. Tujuan pembinaan kubu ini adalah untuk melindungi gabenor Belanda yang ditempatkan di sini. Kubu ini dikelilingi oleh longkang untuk menambah lagi keselamatannya & longkang tersebut masih wujud sehingga kini. Pada masa sekarang, Fort Vredeburg ini dijadikan muzium yang mempamerkan diorama-diorama yang mengisahkan sejarah penubuhan Indonesia.


Bersama Shafiq di hadapan bangunan pejabat Gabenor Daerah Istimewa Yogyakarta, Yogyakarta, Indonesia


Fort Vredeburg, Yogyakarta, Indonesia


Bersama Shafiq di hadapan pintu masuk Fort Vredeburg, Yogyakarta, Indonesia


Bersama Shafiq di dalam Fort Vredeburg, Yogyakarta, Indonesia

Kami bertiga meneruskan perjalanan kami ke destinasi yang seterusnya di kota Yogyakarta, iaitu Kraton atau Istana Yogyakarta. Sewaktu dalam perjalanan ke sana, kami melalui sebuah monumen yang bernama Monumen Serangan Umum 1 Maret 1949. Aku sendiri tidak begitu pasti tentang signifikannya monumen tersebut. Berhampiran dengannya, terletak sebuah bangunan unik tinggalan Belanda yang kini dijadikan bangunan Bank Indonesia. Setelah itu, kami melalui sebuah padang untuk menuju ke kraton yang menjadi destinasi kami. Padang tersebut pada waktu itu dipenuhi oleh beribu-ribu manusia yang memakai baju-T yang sama, seperti sedang berlangsung satu karnival. Kami sendiri tidak pasti apa yang sedang berlangsung. Kami terpaksa mengharungi ribuan manusia yang lalu-lalang di situ untuk ke destinasi kami. Akhirnya, kami berjaya tiba di Kraton Yogyakarta. Setelah membayar tiket masuk, kami pun berjalan-jalan di dalam kraton atau istana tersebut.


Monumen Serangan Umum 1 Maret 1949, Yogyakarta, Indonesia


Bangunan Bank Indonesia, Yogyakarta, Indonesia


Karnival di Yogyakarta, Indonesia


Karnival di Yogyakarta, Indonesia


Sewaktu dalam perjalanan ke Kraton Yogyakarta, Yogyakarta, Indonesia


Patung belon Ipin & Upin di Yogyakarta, Indonesia

Kraton Yogyakarta adalah istana rasmi Kesultanan Yogyakarta yang masih lagi menjadi tempat tinggal Sultan Yogyakarta & kerabat dirajanya. Istana ini adalah antara contoh terbaik senibina tradisional istana Jawa. Ia didirikan pada tahun 1755 oleh Sultan Yogyakarta yang pertama, iaitu Hamengbukuwono I selaku ketua arkitek, beberapa bulan selepas Perjanjian Giyanti. Sebahagian daripada kompleks istana ini pada masa kini dijadikan muzium yang mempamerkan pelbagai koleksi milik kesultanan termasuk hadiah-hadiah pemberian daripada Raja-Raja di Eropah, barang-barang perhiasan, alat-alat muzik seperti gamelan & juga potret-potret kesemua sepuluh sultan yang memerintah Yogyakarta. Kagum benar aku melihat senibina istana ini yang membuktikan penduduk tempatan mempunyai kepakaran yang hebat dalam ilmu senibina. Penjajah-penjajah asing seperti Belanda tidak sepatutnya memandang rendah kepada mereka.


Kraton Yogyakarta, Yogyakarta, Indonesia


Kraton Yogyakarta, Yogyakarta, Indonesia


Kraton Yogyakarta, Yogyakarta, Indonesia


Kraton Yogyakarta, Yogyakarta, Indonesia


Kraton Yogyakarta, Yogyakarta, Indonesia


Kraton Yogyakarta, Yogyakarta, Indonesia


Kraton Yogyakarta, Yogyakarta, Indonesia

Bersambung...


SILA KLIK BANNER INI UNTUK KE HALAMAN 'JHaZKiTaRo's Travelogue' UNTUK MEMBACA KESEMUA KOLEKSI TRAVELOGUE


4 buah komen:

Fatimahazzahra Thursday, March 24, 2011 at 6:02:00 PM GMT+8  

salam. lama tak mai singgah sini. tq kongsi pengalaman yng menarik ni. tak pegi ke kat makam2 wali 9

Be Simple Beb(BSB) - threeQ Tuesday, March 29, 2011 at 7:45:00 PM GMT+8  

As salam, tq visit BSB. Best nyer tengok pengalaman ko dik..Akak cuma pernah gi Medan, Padang & Jogyakarta jer dik..

Agung Nurmajid Sirad Sunday, March 4, 2012 at 1:10:00 PM GMT+8  

1. Pejabat Gabenor semula ialah pejabat Perdana Menteri yang mentadbir negeri Yogyakarta sebelum masa kemerdekaan negara Indonesia. Pada masa pemerintahan HB IX jawatan PM dimansukh.
2. Monumen Serangan Umum 1hb Mac 1949 ialah monumen untuk mengekalkan ingatan akan serangan terkoordinasi yang diketuai oleh Sultan sendiri saat Yogyakarta dikuasai penjajah Belanda sejak 19hb Disember 1948. Saat itu pasukan Republik berhasil menguasai bandaraya selama 6 jam dan membuktikan bahwa negara dikekalkan oleh rakyat.

cmiiw

Jati Wijaya Thursday, November 16, 2017 at 7:06:00 AM GMT+8  

Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf bilamana Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan kerana posting saya. Salam perkenalan saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong kat Jogja sila kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bagi harga yang berpatutan dengan service best kerana kami handle terus dari Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong ke Jogja sila kol / sms / whatsapp saya +628985101301, bole juga email ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa..

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:
(pakej lain sila whatsapp)

Day 1
● Tebing breksi
● Kotagede (kilang silver & chocolate)
● Sandboarding Parangkusumo
● Parangtritis beach
● Manding (leather arts)
● Alun2 selatan (sepeda & becak lampu)

Day 2
● Merapi lava tour (sunrise)
● Borobudur temple
● Kalibiru

Day 3
● Timang beach
● Cave tubing pindul
● Pinus Forest
● Bukit bintang

Day 4
● Drop off to airport

Harga bermula dari:
RM 602 (ALL IN)*
RM 452 (exclude hotel)*

*kos kira dalam 1 ringgit = 3500 rupiah, kos hanya estimasi sahaja kerana nilai tukar naik turun
* kos kira dalam 5 pax, lagi ramai lagi jimat, lagi sedikit lagi mahal

Pakej termasuk
● Private kereta / van AC standard pelancongan (Grand / all new Avanza / Xenia untuk 2-5 pax, Isuzu elf 11 seater untuk 6-11 pax, Isuzu elf 16/17 seater untuk 12-16 pax, medium bus 31-33 seater untuk 17-33 pax, bigbus 44-54 seater untuk 33 pax lebih)
● Pick up & drop off airport
● Hotel *2 selama 3 malam (termasuk makan pagi)
● Supir / Pemandu
● Makan supir
● Parking
● Semua entrance fees sesuai itinerary (include Borobudur entrance fee $25 (Rp 325.000)
● 4x4 jeep merapi (kongsi 4 orang)
● shuttle menuju timang / kalibiru, kalibiru bilamana guna van harus naik ojek sepeda motor
● Dinner and lunch sesuai itinerary (halal meals)
● Air mineral
● Insurance

Exclude:
● Flight Ticket
● Airport taxes
● Gondola ride bilamana pergi timang
● Personal expences (laundry, pulse, shopping etc.)
● Menu tambahan untuk dinner / lunch
● Tips untuk driver (seikhlasnya)

Note:
Harga dapat berubah setiap masa
Harga tidak berlaku bagi high season

>>> Untuk pakej pelancongan jogja yang lain sila jangan sungkan kol /whatsapp +628985101301 (FREE).
>>> Email: ganeshabantul@yahoo.com
>>> Facebook: www.facebook.com/reviosta (Jati Wijaya)

Kami juga sedaiakan kereta sewa (all new avanza, xenia, innova, etc) / van (elf, travello, dyna, hiace 11-17 seats) / bus (29-50 seats) dengan harga yang berpatutan. Harga bole sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.


Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

Wassalamualaikum Wr Wb



HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP