iCeLaND: BuMi ViKiNG (BHG I) - PRoLoG

>> Tuesday, March 02, 2010



Aku sebenarnya sudah lama menyimpan keinginan untuk memijakkan kaki di bumi Iceland, bumi yang amat jarang sekali diterokai oleh orang-orang Malaysia. Malah, mungkin ada antara kita yang tidak tahu di mana kedudukan negara ini. Mungkin ada juga yang tidak tahu langsung akan kewujudannya. Negara ini seolah-olah seperti satu misteri. (Iceland & Ireland adalah dua negara berbeza. Ireland adalah negara di mana aku menuntut ilmu perubatan. Aku sekarang sedang bercerita tentang Iceland, bukannya Ireland. Jangan keliru pula ye. Heheh)

Selepas pulang dari pengembaraan selama 18 hari di rantau Balkan, aku hanya mengurungkan diri sahaja di rumah sambil mengulangkaji pelajaran untuk peperiksaan ulangan yang akan berlangsung pada bulan November nanti. Tidak terfikir pula aku untuk ke mana-mana kerana kepenatan mengembara di rantau Balkan masih lagi belum hilang. Walau bagaimanapun, hati kecil aku tiba-tiba sahaja tergerak untuk meninjau-ninjau harga tiket penerbangan ke Iceland, sebuah negara yang ingin benar aku terokai. Aku lalu membuka laman web Icelandair, syarikat penerbangan termurah untuk ke sana. Dan secara kebetulan, syarikat penerbangan itu sedang menawarkan harga diskaun untuk ke Iceland bagi perjalanan bulan Ogos. Aku pada mulanya berasa serba salah. Namun, apabila difikir-fikirkan secara mendalam, aku akhirnya membuat keputusan untuk membeli tiket penerbangan tersebut. Bagi aku, mungkin ini adalah satu-satunya peluang yang tinggal untuk aku menjejakkan kaki ke Iceland. Selepas ini, mungkin peluang ini tidak akan datang lagi.


Pesawat Icelandair

Walau bagaimanapun, sebelum membeli tiket tersebut, aku menghubungi dahulu sahabat-sahabat di Dublin yang lain yang tidak pulang ke Malaysia pada cuti Musim Panas ini. Aku bertanyakan sama ada mereka berminat atau tidak untuk mengikut aku ke Iceland. Berbelas-belas orang aku hubungi. Namun, yang berminat untuk mengikut aku ke sana hanya seorang sahaja, iaitu Muaz, pelajar Tahun Pertama Perubatan di Royal College of Surgeons. Sebelum ini, dia pernah mengikut aku ke French Riviera. Sementara itu, sahabat-sahabat aku yang lain tidak dapat ikut bersama memandangkan mereka mempunyai hal masing-masing. Walau apapun, pada aku, seorang pun sudah cukup. Tidaklah aku keseorangan apabila berada di sana nanti.

Sehari selepas itu, aku pun terus membeli tiket penerbangan Icelandair dari London ke Reykjavik, Iceland & juga tiket penerbangan Ryanair dari Dublin ke London untuk kami berdua. Kami akan berlepas ke London dari Dublin pada tarikh 28 Ogos 2008. Dari London, kami akan berlepas pula ke Reykjavik pada hari yang sama di waktu malam. Kami berdua akan menghabiskan masa di bumi Iceland sehingga 1 September 2008, iaitu selama lebih kurang 4 hari lamanya. Pada tarikh 1 September, kami akan berangkat pulang semula ke London.

Sebelum bertolak ke Iceland, aku menempah terlebih dahulu penginapan hostel di Reykjavik & juga segala tour yang akan kami ambil sewaktu berada di sana. Harga tour-tour tersebut sememangnya agak mahal. Namun, aku yakin bahawa kesemuanya itu akan berbaloi. Aku juga membawa bersama buku ‘Europe: On A Shoestring’ terbitan Lonely Planet untuk dijadikan panduan apabila berada di sana nanti.

Iceland adalah sebuah negara pulau yang terletak di bahagian utara Lautan Atlantik, berhampiran dengan pulau Greenland. Ia adalah salah satu daripada negara-negara Scandinavia, iaitu negara-negara Eropah Utara. Negara-negara Scandinavia yang lain ialah Denmark, Sweden, Norway & Finland. Negara Iceland ini mempunyai keluasan seluas 103,000 kilometer persegi & mempunyai jumlah penduduk seramai 320,000 orang. Sedikit sahaja bilangan penduduknya. Kurang daripada separuh juta orang.


Kedudukan Iceland dalam peta Dunia


Kedudukan Iceland dalam peta Eropah


Peta negara-negara Scandinavia


Peta Iceland


Bendera Iceland

Iceland terletak betul-betul di garisan pertemuan Plat Tektonik Eurasian & Plat Tektonik Amerika Utara. Ini menyebabkan pulau ini cenderung untuk ditimpa bencana gempa bumi. Gempa bumi terjadi apabila berlakunya pergeseran atau pergerakan antara plat-plat tektonik di garisan pertemuan plat-plat tersebut. Iceland juga turut dipenuhi dengan gunung-gunung berapi. Ada gunung berapi yang sudah mati & ada juga yang masih aktif. Selain itu, bentuk topografi pulau ini juga turut dilitupi dengan kawasan tanah tinggi, bukit-bukau, gunung-ganang yang diselaputi glasier, geysir-geysir, tasik-tasik & sungai-sungai. Pulau ini kaya dengan keindahan alam semulajadi.


Peta dunia yang menunjukkan plat-plat tektonik


Peta dunia yang menunjukkan lokasi-lokasi gunung berapi

Yang menarik tentang pulau ini adalah tidak banyak pokok-pokok besar hidup di sini. Ianya seperti kawasan tundra. Kebanyakan tumbuh-tumbuhan yang ada hanyalah rumput-rampai & pokok-pokok bersaiz kecil. Disebabkan itulah panorama bukit-bukau & gunung-ganangnya seperti saujana mata memandang. Indah sekali. Disebabkan Iceland adalah sebuah pulau yang agak kecil, maka iklimnya tidak terlampau ekstrim, walaupun pulau ini terletak amat berhampiran dengan Garisan Artik. Ini kerana iklimnya dipengaruhi oleh suhu air laut yang mengelilinginya. Musim Panasnya tidak terlampau panas & Musim Sejuknya pula tidak terlampau sejuk. Namun, ada ketikanya keseluruhan pulau ini diselaputi oleh salji atau ais sewaktu Musim Sejuk. Mungkin disebabkan itulah pulau ini dinamakan 'Iceland'.


Gambar satelit pulau Iceland sewaktu diselaputi salji pada Musim Sejuk

93% daripada penduduk Iceland adalah daripada bangsa Icelandic yang bertutur dalam Bahasa Icelandic. Yang selebihnya pula adalah daripada bangsa-bangsa lain yang kebanyakannya berasal dari negara-negara Scandinavia yang lain. 85% daripada penduduknya menganut ajaran Kristian mazhab Lutheran. Penggunaan Bahasa Inggeris amat meluas di kalangan penduduknya. Boleh dikatakan setiap orang daripada mereka boleh bertutur dalam Bahasa Inggeris dengan fasih, sama seperti negara-negara Scandinavia yang lain.

Sistem pemerintahan negara ini ialah Republik yang diketuai oleh Presiden & dibantu oleh Perdana Menteri. Mata wang yang digunakan ialah Krona. 1.00 Euro bersamaan dengan 180 Krona. 1.00 Ringgit pula bersamaan dengan 35.00 Krona. Waktu tempatannya pula kurang sejam daripada Waktu GMT. Ekonomi Iceland banyak bergantung kepada industri perikanan & pelancongan. Pada tahun 2007, Iceland telah diiktiraf sebagai negara termaju di dunia oleh United Nation’s Human Development Index.

Menurut sejarah, penempatan manusia di Iceland dikatakan bermula pada tahun 874 apabila seorang bangsawan Viking dari Norway yang bernama Ingólfur Arnarson datang berhijrah ke pulau ini pada tahun tersebut & terus menetap di sini. Tidak berapa lama kemudian, penduduk-penduduk Viking dari negara-negara Scandinavia yang lain termasuk Norway mulai berhijrah ke pulau ini juga. Kehidupan mereka bergantung kepada sumber perikanan & pertanian. Pada akhir kurun ke-10, agama Kristian dibawa ke sini & majoriti penduduknya memeluk agama tersebut.

Iceland kemudiannya berada di bawah penguasaan kerajaan Norway mulai tahun 1262 hingga kurun ke-14. Mulai kurun ke-14, ia berada pula di bawah pemerintahan Kalmar Union, iaitu penyatuan kerajaan Denmark & Norway. Semenjak itu, Iceland menjadi antara kawasan yang termiskin di Eropah. Pelbagai mala petaka menimpa pulau ini, seperti pertanian yang tidak menjadi, letupan gunung berapi & juga kejadian Black Death pada kurun ke-15 yang membunuh hampir separuh daripada jumlah penduduknya.


Peta Kalmar Union

Pada kurun ke-16, Raja Denmark yang memerintah pada waktu itu, iaitu Christian III telah memaksa kesemua penduduk Iceland untuk menukar mazhab mereka daripada Katolik kepada Lutheran. Kesemua paderi-paderi Katolik kemudiannya dibunuh. Mazhab Lutheran terus kekal menjadi pegangan penduduk Iceland sehingga kini.

Pada tahun 1814, Kalmar Union mulai berpecah & Iceland diserahkan kepada pemerintahan kerajaan Denmark. Tidak berapa lama kemudian, semangat nasionalisma mula bersemarak dalam jiwa penduduknya untuk menuntut kemerdekaan daripada kerajaan Denmark. Dan akhirnya, kemerdekaan berjaya diperolehi. Walau bagaimanapun, Iceland masih lagi berada di bawah naungan Raja Denmark. Ia hanya berjaya mengisytiharkan kedaulatannya sebagai sebuah kerajaan Republik pada tahun 1944, selepas tamatnya Perang Dunia Kedua.

Bersambung...

18 buah komen:

mama ju Tuesday, March 2, 2010 at 8:38:00 AM GMT+8  

Salam anakanda

Tgk iceland..mama bukak atlas mama dulu! Dulu mama ingat iceland penuh ais.....rupanya byk gunung berapi...

Mama mula kenal iceland bila isteri PMnya berminat tayang2 fesyen kat media. Itu satu promasi juga.

Mcm mana dia diiktiraf jadi negara maju?

Terus menulis anakanda..

terimakasih.

sisdee Tuesday, March 2, 2010 at 9:46:00 AM GMT+8  

banyak belajar dari ur blog..betul orang kata...jauh bjalan...luas pemandangan dan fikiran...

tq for sharing :D

Nur Fatiha Fadila Tuesday, March 2, 2010 at 10:51:00 AM GMT+8  

Assalammualaikum, saudara.
Tahniah dan bersyukurlah atas nikmat rezeki yang Allah beri kepADA saudara untuk mengembara.

Terima kasih atas perkongsian pengalaman saudara.

Wawan Saini Tuesday, March 2, 2010 at 11:06:00 AM GMT+8  

Salam sahabat..
menarik sungguh..
indahnya jika saya pun mampu menulis dan mengolah mcm saudara..
ouh..
pertnyaan saudara 2..
silakan..
saya pn sudah link kan blog saudara..
:)

Diarihatiku1976 Tuesday, March 2, 2010 at 11:48:00 AM GMT+8  

Tahniah dan bersyukurlah atas nikmat rezeki yang Allah beri.. salam kenal ya...

eim Tuesday, March 2, 2010 at 12:30:00 PM GMT+8  

wah bestnyee..rasa nk pergi jugak..

jauh perjalanan luas pemandagangan

TeRRoRRiZZ Tuesday, March 2, 2010 at 1:20:00 PM GMT+8  

wow....
menarik sejarah mereke yekk..
nnti jangan lope update dengan tempat2 menarik kat sane pulak yek.....
cannot wait to see it...
jap nak tanyer...
iceland ti dekat tak dengan greenland(malas nak tengok pete)

HidayahFadziL Tuesday, March 2, 2010 at 7:53:00 PM GMT+8  

huhu belum pergi lagi sudah rase menseronokkan lah.. hehe..

hmm macam murah je kos nak pergi jenjalan kat negara2 europe ni tgk dari cara saudara bercerita..

heh.. sedikit jelez saya yg dok kt bumi malaysia ni.. hoho

Anonymous Tuesday, March 2, 2010 at 10:01:00 PM GMT+8  

salam jhaz.mak cik tak ssabar nak baca lagi tentang perjalanan jhaz ke iceland ni.

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ Wednesday, March 3, 2010 at 8:37:00 AM GMT+8  

salam.

alahai, bilakah zara mampu untuk menyeberang ke sana~

moga2 ada kesempatan~

Anonymous Wednesday, March 3, 2010 at 11:22:00 AM GMT+8  

Salam ziarah

Menarik penulisan saudara, teruskan mengarang dan pengembaraan selagi berpeluang, terkadang peluang tidak bertamu kali kedua.

Noraini UiTM Segamat

Mrs Poyo Tuesday, March 16, 2010 at 8:56:00 AM GMT+8  

rasa macam baca buku geografi.Tapi best betul.

Anonymous Monday, March 4, 2013 at 12:01:00 PM GMT+8  

buy valium online valium dosage and color - buy valium online europe

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP