CoLMaR TRoPiCaLe di BuKiT TiNGGi

>> Tuesday, April 12, 2011

Hari Ahad lepas, lepas habis kerja lebih kurang dalam pukul 12.10 tgh hari, aku terus pulang ke rumah sewa aku di Kamunting. Di rumah sewa aku, family aku tgh menunggu utk bersiap2 utk ke Bukit Tinggi, Pahang. Kiteorg akan bermalam di COLMAR TROPICALE, sebuah hotel yang terletak di Berjaya Hills Resort di Bukit Tinggi tu. Lebih kurang pukul 1.45 tgh lepas solat Zohor, kami pun memulakan perjalanan kami ke sana. Kami tiba di Colmar Tropicale lebih kurang pukul 5.30 petang.

Colmar Tropicale adalah sebuah hotel yang mempunyai keluasan 80 ekar & terletak di ketinggian 790 meter dari paras laut. Senibina bangunan-bangunannya dibina menyerupai senibina bangunan-bangunan di sebuah bandar kecil di bahagian timur negara Perancis, iaitu Colmar. Aku pernah ke bandar tersebut pada bulan Disember tahun 2003 bersama-sama dengan rakan-rakan aku, iaitu Jem, Hafizuddin, Reza, Farid & Hisham. Pada waktu itu, aku sedang belajar di Tahun Kedua Perubatan di UCD, Dublin, Ireland. Aku sedang bercuti di Perancis bersama-sama dengan mereka sewaktu cuti Musim Sejuk ketika itu. Senibina bangunan-bangunan di bandar Colmar itu tersangatlah cantik. Seolah-olah seperti sedang berada di alam 'fairytale'. Melihat bangunan-bangunan di hotel Colmar Tropicale di Bukit Tinggi ini seolah-olah mengembalikan nostalgia lama 7 tahun lalu sewaktu aku berada di bandar Colmar, Perancis. Heheh.

Kami berlima cuma bermalam selama 1 malam sahaja di Colmar Tropicale hotel. Keesokannya, selepas menikmati sarapan pagi, kami menaiki kenderaan pelancong yang disediakan utk ke Japanese Village. Kemudian, barulah kami berangkat pulang semula ke Kamunting.

Aku highly recommend korang semua utk ke COLMAR TROPICALE di Berjaya Hills Resort yang terletak di Bukit Tinggi, Pahang ni. Tiket utk masuk ke hotel itu & kawasan-kawasan sekitarnya cuma RM6.00 seorang. Jikalau korang bermalam di hotel tu, harga tiket masuk itu akan dipulangkan semula oleh pihak hotel. So, kalau ada cuti, sila2 la ke sana ye. :)

Kat bawah ni aku selitkan gambar-gambar kami sekeluarga di Colmar Tropicale hotel. Aku juga turut menyelitkan sekali gambar-gambar aku & rakan-rakan aku sewaktu kami bercuti di kota Colmar, Perancis 7 tahun lalu. Sila bandingkan senibina bangunan-bangunannya ye. Heheh.

Kedudukan kota Colmar dalam peta negara Perancis

Peta kedudukan Bukit Tinggi dalam peta negeri Pahang

Colmar Tropicale, Berjaya Hills Resort, Bukit Tinggi, Pahang

Japanese Village, Berjaya Hills Resort, Bukit Tinggi, Pahang

SILA KLIK BANNER INI UNTUK KE HALAMAN 'JHaZKiTaRo's Travelogue' UNTUK MEMBACA KESEMUA KOLEKSI TRAVELOGUE

8 buah komen:

eeeda Tuesday, April 12, 2011 at 7:35:00 PM GMT+8

nie pun tak pernah sampai lagi... kata je duduk di KL..

misscha Wednesday, April 13, 2011 at 9:45:00 AM GMT+8

wah...rajin travel...boleh jadi guide utk sy melancong lepas ni.....

jemput singgah ke blog saya....still new.....so x brape sangat..... :p

Unknown Tuesday, July 16, 2013 at 12:54:00 PM GMT+8

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

manissa Friday, November 22, 2013 at 12:10:00 PM GMT+8

wah same laa kat prancis ngn kat malaysia, nii yg nak gi nii,

bredmart Thursday, August 6, 2015 at 1:36:00 PM GMT+8

berapa ya total dana kalau ingin ke perancis, ada yang bisa sharing tidak

look lombok Wednesday, February 22, 2017 at 9:31:00 AM GMT+8

Salam...
Perkenalkan saya Ari dari lombok_trip Tour & Transport agent pariwisata di lombok.
kami menyediakan jasa pariwisata di lombok (Pakej tour & Sewa Kereta).