BaLKaN: JaMBaTaN aNTaRa iSLaM & eRoPaH (BHG VIII) - MoSTaR I

>> Saturday, October 17, 2009



Mostar adalah bandar yang terbesar & terpenting di dalam wilayah Herzegovina. Ia juga adalah bandar kelima terbesar di negara Bosnia & Herzegovina. Bandar ini terletak di pinggiran Sungai Neretva, sungai yang terkenal dengan airnya yang jernih & berwarna hijau. Penduduk Mostar berjumlah 128,000 orang. 35% daripadanya adalah dari kaum etnik Bosniak yang beragama Islam. 34% adalah dari kaum etnik Croat yang beragama Kristian Katholik. Sementara 19% pula adalah dari kaum etnik Serb yang beragama Kristian Orthodox. Yang selebihnya adalah dari kaum-kaum etnik minoriti yang lain.


Peta kedudukan Mostar dalam Bosnia & Herzegovina

Disebabkan bandar ini mempunyai peratusan penduduk kaum etnik Bosniak & Croat yang sama banyak & majoriti, maka kuasa politik di bandar ini dibahagikan sama rata antara kedua-duanya agak tidak timbul lagi perbalahan. Walau bagaimanapun, oleh kerana sentimen perkauman masih lagi wujud di sini, kota ini dibahagikan kepada dua bahagian yang dipisahkan oleh Sungai Neretva. Bahagian timur didiami oleh penduduk kaum etnik Bosniak, sementara bahagian barat pula didiami oleh penduduk kaum etnik Croat. Perbezaan kedua-dua bahagian ini dapat dilihat dengan jelas, terutamanya dari segi rumah-rumah ibadat. Bahagian timur Sungai Neretva dipenuhi dengan masjid-masjid, sementara bahagian baratnya pula dipenuhi dengan gereja-gereja Katolik.

Sejarah Mostar agak kabur sebelum kedatangan kuasa Empayar Turki Uthmaniyah di kota ini. Selepas kedatangan empayar tersebut di sini pada tahun 1468, nama Mostar mula menjadi sebutan. Pelbagai bentuk pembangunan telah dilakukan oleh pemerintah empayar tersebut di kota ini. Jumlah penduduknya juga semakin bertambah dari sehari ke sehari. Ia juga turut menjadi pusat perdagangan yang masyhur di rantau Balkan. Mulai akhir kurun ke-16, Mostar dijadikan pusat pemerintahan Empayar Turki Uthmaniyah di wilayah Herzegovina.

Walau bagaimanapun, Mostar akhirnya jatuh ke tangan kuasa Empayar Austria-Hungary pada tahun 1878. Selepas tamatnya Perang Dunia Pertama, ia menjadi sebahagian daripada kerajaan Yugoslavia. Ia kemudian berada di bawah naungan Republik Yugoslavia yang berfahaman sosialis selepas tamatnya Perang Dunia Kedua. Dan akhirnya pada tahun 1991 sewaktu kemerdekaan Bosnia & Herzegovina, Mostar diletakkan di bawah pentadbiran negara baru itu. Akan tetapi, beberapa bulan selepas pengisytiharan kemerdekaan Bosnia & Herzegovina, bandar Mostar telah mengalami serangan bertubi-tubi selama 18 bulan, iaitu antara tahun 1992 & 1993, sewaktu kehangatan Perang Bosnia.

Mostar telah dibom buat pertama kali oleh tentera Yugoslavia yang dianggotai oleh kaum etnik Serb pada bulan April tahun 1992. Hampir keseluruhan bandar ini berjaya ditawan oleh tentera tersebut seminggu selepas ianya dibom. Kemudiannya, tentera Republik Herzeg-Bosnia yang dianggotai oleh penduduk kaum etnik Croat di Bosnia & Herzegovina telah bersatu tenaga dengan tentera Republik Bosnia & Herzegovina yang dianggotai oleh penduduk kaum etnik Bosniak untuk menghalau tentera Yugoslavia keluar dari Mostar pada bulan Jun tahun yang sama. Tentera Yugoslavia akhirnya meninggalkan Mostar. Walau bagaimanapun, sebelum meninggalkan kota tersebut, tentera itu telah memusnahkan beberapa buah bangunan yang bersejarah & penting di sini seperti Franciscan Monastery, Catholic Cathedral, Bishop’s Palace, perpustakaan bersama-sama dengan 50,000 buah buku, Karadzozbegova Mosque & 13 buah lagi masjid di bandar ini.

Sebagai membalas dendam, tentera Republik Herzeg-Bosnia kemudiannya telah memusnahkan Zitomislic Monastery & Saborna Cathedral, gereja-gereja milik penganut ajaran Kristian Serbian Orthodox. Dan selepas itu, gereja-gereja penganut ajaran tersebut yang lain yang terdapat di Mostar seperti Serb Orthodox Cathedral of the Holy Trinity & Church of the Birth of the Most Holy Virgin juga turut dimusnahkan oleh mereka.

Selepas berjaya menghalau tentera Yugoslavia yang dianggotai oleh kaum etnik Serb dari bumi Mostar, tentera Republik Herzeg-Bosnia yang dianggotai oleh kaum etnik Croat ini kemudiannya telah berpaling tadah & menyerang kaum etnik Bosniak pula yang sebelum ini menjadi sekutu mereka. Matlamat mereka adalah untuk menawan keseluruhan bandar Mostar ini & menjadikannya sebagai salah sebuah bandar utama dalam kerajaan Republik Herzeg-Bosnia mereka itu. Mereka dipimpin oleh Mate Boban, Dario Kordic & Jadranko Prlic. Tindakan tentera Republik Herzeg-Bosnia ini disokong oleh kerajaan negara Croatia yang pada waktu itu diperintah oleh presidennya yang bernama Franjo Tudman.

Mostar pada waktu itu dibahagikan kepada 2 bahagian, yang disempadani oleh Sungai Neretva. Bahagian barat sungai ini didominasi oleh tentera Republik Herzeg-Bosnia yang dianggotai oleh kaum etnik Croat, sementara bahagian timur sungai ini pula didominasi oleh tentera Republik Bosnia & Herzegovina yang dianggotai oleh kaum etnik Bosniak yang dipimpin oleh Alija Izetbegovic. Serangan pertama tentera Republik Herzeg-Bosnia dilakukan pada awal pagi 9 Mei 1993 dengan menggunakan pelbagai jenis senjata. Jalanraya-jalanraya ke Mostar juga ditutup oleh mereka bagi menghalang laluan organisasi pengaman antarabangsa. Radio Mostar kemudiannya membuat pengumuman mewajibkan kesemua penduduk kaum etnik Bosniak menggantungkan bendera putih di tingkap rumah masing-masing. Serangan tentera Herzeg-Bosnia ini telah dirancang dengan begitu teliti sekali.

Selepas tentera Republik Herzeg-Bosnia berjaya menawan keseluruhan bahagian barat Sungai Neretva, beribu-ribu penduduk kaum etnik Bosniak yang menetap di bahagian barat sungai tersebut telah dihalau ke bahagian timur. Tidak kurang juga yang dibunuh & diperkosa. Selepas kesemua penduduk kaum etnik Bosniak telah dihalau, dibunuh atau diperkosa, tentera Republik Herzeg-Bosnia kemudiannya melakukan serangan bertubi-tubi ke bahagian timur Sungai Neretva yang dipenuhi dengan penduduk kaum etnik Bosniak. Dalam pada masa yang sama, Stari Most, iaitu jambatan yang bersejarah yang menjadi simbol kebanggaan penduduk di bumi Mostar juga telah dirobohkan oleh mereka. Ianya adalah satu-satunya jambatan yang menghubungkan bahagian barat & bahagian timur Sungai Neretva yang masih tinggal selepas jambatan-jambatan lain dirobohkan oleh tentera Yugoslavia.


Stari Most sebelum dirobohkan dalam Perang Bosnia, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Selepas tamatnya Perang Bosnia pada tahun 1995, kesemua pemimpin tentera Republik Herzeg-Bosnia telah dibawa ke muka pengadilan atas kekejaman kemanusiaan yang telah dilakukan & juga atas kesalahan merobohkan Stari Most, jambatan yang menjadi warisan penduduk Mostar. Begitulah hebatnya kekejaman yang dilakukan oleh kaum kafir Croat terhadap umat Islam Bosniak. Semoga mereka semua mendapat balasan yang setimpal dengan kekejaman yang mereka lakukan.

Lokasi pertama di Mostar yang aku lawati ialah Karadzozbegova Mosque, sebuah masjid yang dibina mengikut senibina Turki Uthmaniyah. Masjid ini adalah masjid yang tercantik & terbesar di wilayah Herzegovina & siap dibina pada tahun 1557. Senibinanya direkabentuk oleh arkitek Empayar Turki Uthmaniyah yang paling masyhur, iaitu Mimar Sinan. Masjid ini telah mengalami kerosakan yang teruk sewaktu Perang Dunia Kedua. Sewaktu Perang Bosnia pula, ia hampir runtuh sepenuhnya. Mujurlah terdapat usaha-usaha yang dilakukan oleh kerajaan Bosnia & Herzegovina untuk membaiki semula struktur masjid ini yang menjadi kebanggaan penduduk Islam di Mostar.

Karadzozbegova Mosque ini sememangnya mempunyai senibina yang cantik & sama seperti masjid-masjid di bumi Istanbul, Turki. Aku sempat menjejakkan kaki ke dalam masjid ini. Ruangan dalamannya juga sama seperti ruangan dalaman masjid-masjid di Istanbul. Sejuk mata melihatnya. Bersebelahan dengan masjid ini, terdapat sebuah kawasan perkuburan para syahidin Perang Bosnia yang terkorban sewaktu serangan tentera Republik Herzeg-Bosnia. Aku mengambil kesempatan yang ada untuk menyedekahkan Al-Fatihah kepada mereka. Semoga roh-roh para syahidin tersebut sentiasa dalam keberkatan Allah SWT. Sedih pula rasanya apabila aku memikirkan tentang nasib mereka, terutamanya kanak-kanak yang tidak berdosa yang terkorban dalam peperangan yang hanya mengejar nama & kuasa.


Karadzozbegova Mosque, Mostar, Bosnia & Herzegovina


Ruang dalaman Karadzozbegova Mosque, Mostar, Bosnia & Herzegovina


Ruang dalaman Karadzozbegova Mosque, Mostar, Bosnia & Herzegovina


Perkuburan para syahidin Perang Bosnia bersebelahan Karadzozbegova Mosque, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Destinasi aku yang seterusnya ialah sebuah lagi masjid terpenting yang terdapat di bandar Mostar ini, iaitu Koski Mehmet Pasha Mosque. Sama seperti Karadzozbegova Mosque, binaan Koski Mehmet Pasha Mosque ini juga turut berlandaskan senibina Turki Uthmaniyah. Ianya terletak di pinggiran Sungai Neretva. Masjid yang dibina pada tahun 1617 ini turut mengalami nasib yang sama seperti bangunan-bangunan lain di Mostar ketika berlakunya Perang Bosnia. Hanya pada tahun 1997 sahaja usaha pembaikan masjid ini mula dilakukan dengan bantuan kewangan daripada negara Turki. Pada tahun 2001, masjid bersejarah ini mula dibuka semula untuk pada jemaah & pelancong.

Sewaktu aku sedang asyik menikmati kecantikan ruang dalaman Koski Mehmet Pasha Mosque, aku diberitahu oleh penjaga masjid tersebut bahawa para pelancong boleh menaiki tangga untuk ke puncak menara azan masjid itu. Disebabkan aku orang Islam, aku tidak dikenakan apa-apa bayaran. Aku mengucapkan terima kasih kepada penjaga masjid itu. Lalu, aku pun mengatur langkah untuk ke puncak menara azan masjid tersebut. Dari atasnya, aku dapat melihat panorama yang paling indah yang pernah aku saksikan seumur hidup aku. Dengan pemandangan berlatar belakangkan gunung-ganang & dengan Sungai Neretva yang jernih kehijauan yang mengalir menyusuri bandar ini, aku seolah-olah berada di syurga. Subhanallah. Indah sungguh ciptaan Allah SWT di bumi Mostar ini. Sememangnya, Mostar adalah antara tempat yang paling cantik yang pernah aku jejaki.


Koski Mehmet Pasha Mosque, Mostar, Bosnia & Herzegovina


Ruang dalaman Koski Mehmet Pasha Mosque, Mostar, Bosnia & Herzegovina


Ruang dalaman Koski Mehmet Pasha Mosque, Mostar, Bosnia & Herzegovina


Panorama kota Mostar dari atas puncak menara azan Koski Mehmet Pasha Mosque, Mostar, Bosnia & Herzegovina


Panorama kota Mostar dari atas puncak menara azan Koski Mehmet Pasha Mosque, Mostar, Bosnia & Herzegovina


Panorama kota Mostar dari atas puncak menara azan Koski Mehmet Pasha Mosque, Mostar, Bosnia & Herzegovina


Panorama kota Mostar dari atas puncak menara azan Koski Mehmet Pasha Mosque, Mostar, Bosnia & Herzegovina


Panorama kota Mostar dari atas puncak menara azan Koski Mehmet Pasha Mosque, Mostar, Bosnia & Herzegovina


Panorama kota Mostar dari atas puncak menara azan Koski Mehmet Pasha Mosque, Mostar, Bosnia & Herzegovina


Panorama kota Mostar dari atas puncak menara azan Koski Mehmet Pasha Mosque, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Bersambung...

10 buah komen:

Anonymous Saturday, October 17, 2009 at 3:49:00 PM GMT+8  

Salam Bro,

Salah satu contoh cerita bagaimana orang kafir menkianati orang islam.
Tempatnya sangat menarik.

rosebali.

HaSue Sunday, October 18, 2009 at 12:36:00 AM GMT+8  

Salam...
Indahnya panorama2 yang diambil gambarnya.. interframe wajah jurugambar tuh nampak cute laaa..hehe..x laa nampak just panorama jek.. :)

silversarina Sunday, October 18, 2009 at 7:57:00 AM GMT+8  

Untung jhaz dapat lihat kesan sejarah perang di depan mata ... apapun Mostar memang cantik .

Ejat_Aramaiti89 Sunday, October 18, 2009 at 9:00:00 PM GMT+8  

bro..abang nie...mmg travelers ka atau study kat tanah arab saner??

joegrimjow Monday, October 19, 2009 at 12:17:00 AM GMT+8  

baru bes FC tadi
duk promote tuki
mgkin p kot nanti

dublin xjauh dari sheffield
dtg2 la sheffield

JHaZKiTaRo Monday, October 19, 2009 at 7:07:00 AM GMT+8  

anonymous:
thanx!!

rosebali:
wsalam.. yup.. u're rite.. moga kita dpt pengajaran daripadanya.. and yeah.. mostar mmg sgt menarik..

HaSue:
wsalam.. mostar mmg indah tak terkata.. haha.. cute ke?? thanx.. :P

silversarina:
alhamdulillah.. nanti your turn pulak, insyaAllah.. yup.. mostar mmg cantik

ejat_aramaiti89:
study tanah arab?? errk?? mcm mana boleh dpt idea yg saya ni belajar kat negara arab?? hahaha.. saya ni student medik kat ireland laa.. :)

joegrimjow:
dah pernah gi sheffield dah sebelum ni.. cool town indeed.. :)

Rasha_rz Thursday, October 22, 2009 at 9:38:00 PM GMT+8  

assalamualaikum. kak ila dah sampai... terima kasih berkunjung & menjemput ke sini. cantik2 gambarnya. adik berasal dari mana? kalau boleh kak ila tahu...

Anonymous Thursday, March 21, 2013 at 11:17:00 AM GMT+8  

discount xanax can you overdose xanax bars - drug schedule of xanax

Anonymous Friday, May 24, 2013 at 1:30:00 AM GMT+8  

Hello to all, how is everything, I think every one is getting more from this web page,
and your views are good designed for new viewers.


Have a look at my webpage click here

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP