BaLKaN: JaMBaTaN aNTaRa iSLaM & eRoPaH (BHG IV) - CRoaTia II & DuBRoVNiK I

>> Friday, October 09, 2009



Croatia seterusnya berada di bawah jajahan Empayar Austria-Hungary sehinggalah empayar tersebut kalah dalam Perang Dunia Pertama. Penduduk-penduduk etnik Croat, Serb & Slovene kemudiannya bersatu membentuk sebuah kerajaan baru yang diberi nama Yugoslavia yang diketuai oleh seorang raja. Walau bagaimanapun, kerajaan tersebut telah diceroboh & ditawan oleh tentera Nazi Jerman pada tahun 1941 sewaktu permulaan Perang Dunia Kedua. Pembunuhan beramai-ramai orang Yahudi, Serb & kaum-kaum etnik selain daripada Croat telah dilakukan sewaktu pemerintahan Nazi Jerman di bumi Croatia. Selepas tamatnya Perang Dunia Kedua, kerajaan Yugoslavia dibentuk semula. Akan tetapi pada kali ini ianya adalah sebuah kerajaan Republik berfahaman sosialis yang diperintah oleh seorang Diktator.

Sentimen nasionalisma kemudiannya tersebar meluas di seluruh Yugoslavia pada tahun 1980-an & 1990-an. Sentimen ini seterusnya telah mencetuskan Perang Pembebasan Croatia pada awal tahun 1990-an. Croatia akhirnya mengisytiharkan kemerdekaannya daripada Yugoslavia pada awal tahun 1992 & telah mendapat pengiktirafan dunia.

Dubrovnik pula adalah salah sebuah bandar pelancongan yang terpenting di negara Croatia. Bandar ini terletak di penghujung kawasan persisiran pantai Dalmatia yang menghadap Laut Adriatik. Ianya adalah antara kawasan pelancongan yang paling popular di kawasan Dalmatia sehingga digelar sebagai ‘Pearl of the Adriatic’. Dubrovnik turut tersenarai dalam ‘UNESCO World Heritage Sites’. Penduduknya berjumlah 40,000 orang. Apa yang menarik tentang Dubrovnik adalah kejernihan air lautnya & juga keunikan bandar ini di mana hampir kesemua bangunan yang terdapat di sini berbumbung merah. Bangunan-bangunannya juga mempunyai senibina yang mengagumkan. Individu yang paling penting dalam sejarah Dubrovnik ialah Saint Blaise. Patung-patungnya terdapat di mana-mana sahaja di dalam bandar ini.


Peta kedudukan Dubrovnik dalam Croatia


Peta Pantai Dalmatia, Croatia


Dubrovnik, Croatia

Dubrovnik atau nama asalnya, Ragusa diasaskan pada kurun ke-7. Ia kemudiannya dijadikan tanah jajahan Empayar Byzantine. Pada tahun 1205, bandar ini jatuh ke tangan kuasa kerajaan Republik Venice sehinggalah ke tahun 1358 apabila ia kemudiannya membentuk kerajaan sendiri yang berbentuk Republik. Republik Ragusa ini mencapai zaman kegemilangannya pada kurun ke-15 & ke-16 sehingga ia berjaya memberi saingan hebat kepada Republik Venice & republik-republik maritim yang lain di kawasan Laut Adriatik. Bahasa rasmi yang digunakan di republik ini adalah Bahasa Itali.

Republik Ragusa semakin lama semakin merosot sehinggalah kejatuhannya pada tahun 1808. Bandar ini seterusnya dijadikan tanah jajahan Empayar Austria mulai tahun 1815. Selepas kejatuhan empayar tersebut akibat kekalahannya dalam Perang Dunia Pertama, Ragusa menjadi sebahagian daripada kerajaan Yugoslavia yang baru dibentuk. Pada waktu inilah nama Ragusa ditukar menjadi Dubrovnik. Bandar ini seterusnya menerima nasib yang sama seperti bandar-bandar lain di Croatia sehinggalah Croatia mengisytiharkan kemerdekaannya daripada Yugoslavia pada tahun 1991.

Tempat pertama di Dubrovnik yang aku jejaki ialah Pile Gate, di mana bas yang aku naiki dari stesen bas tadi berhenti. Pile Gate adalah pintu masuk utama ke Old Town, tempat yang menjadi tumpuan utama para pelancong di Dubrovnik kerana kesemua tarikan yang terdapat di bandar ini terletak di dalam Old Town. Kawasan Old Town ini pula dikelilingi oleh tembok batu. Keseluruhan kawasan Pile Gate ini dibina sekitar tahun 1471.


Pile Gate, Dubrovnik, Croatia

Selepas bergambar di hadapan Pile Gate, aku pun masuk menyusurinya untuk melihat suasana di dalam Old Town yang sememangnya menakjubkan. Aku kagum melihat senibina bangunan-bangunan yang terdapat di sini. Struktur pertama yang aku dapat lihat sebaik sahaja aku masuk ke dalam kawasan Old Town ini ialah Big Onofrio Fountain yang dibina pada tahun 1438 oleh seorang arkitek yang bernama Onofrio della Cava. Ianya dibina sebagai sumber air kepada penduduk tempatan pada zaman dahulu & masih lagi digunakan sehingga sekarang. Pada masa kini, tempat ini menjadi tumpuan para pelancong untuk mengisi air. Ia juga menjadi tempat tumpuan burung-burung merpati yang mencari rezeki di sini.


Big Onofrio Fountain, Dubrovnik, Croatia

Aku seterusnya berjalan menyusuri Placa, yang merupakan jalan utama di dalam Old Town Dubrovnik ini yang sentiasa dipenuhi oleh manusia. Jalan ini dibina selepas kejadian gempa bumi yang menimpa Dubrovnik pada tahun 1667. Kedai-kedai yang terdapat di kiri-kanan jalan ini mempunyai senibina yang lebih kurang sama & juga dibina mengikut ketinggian yang sama. Antara senibina terpenting yang terdapat di Placa adalah Franciscan Monastery yang dibina pada kurun ke-15. Di penghujung jalan ini pula terdapat sebuah menara loceng. Menara loceng setinggi 31 meter ini pertama kali dibina pada tahun 1444 & mengalami beberapa pengubahsuaian sehingga pengubahsuaian yang terakhir pada tahun 1929.


Placa, Dubrovnik, Croatia


Placa, Dubrovnik, Croatia


Franciscan Monastery, Dubrovnik, Croatia


Menara loceng, Dubrovnik, Croatia

Bersambung...

3 buah komen:

Norhaidatul Azian Tajul Ariffin Sunday, October 11, 2009 at 12:37:00 PM GMT+8  

Maha Suci ALLAH yang menciptakan segala kejadian yang tersurat dan tersirat di muka bumiNYA ini.InsyaALLAH info ilmiah ini akan menjadi pedoman dan panduan untuk ada rezeki lebih ke sana.Teruskan mengongsi yang bagus ini dengan saudara2 yang tidak mampu lagi menjejak kaki ke sana.Semoga mendapat manfaat!:-)

Anonymous Thursday, March 21, 2013 at 12:18:00 PM GMT+8  

http://technologiesuae.com/#rx xanax side effects loss of appetite - generic xanax uss

Anonymous Friday, May 24, 2013 at 1:30:00 AM GMT+8  

I couldn't resist commenting. Perfectly written!

my website click here

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP