MoRoCCo: PeRMaTa iSLaM Di uFuK BaRaT (BHG VIII)

>> Monday, August 17, 2009



Hari 4: 7 DISEMBER 2007

Selepas selesai mandi & bersiap-siap, aku pun keluar untuk memulakan pengembaraan aku di kota Rabat. Rabat yang mempunyai jumlah penduduk seramai 1,700,000 orang ini adalah ibu negara Morocco & merupakan bandar kedua terbesar di negara ini selepas Casablanca. Ianya terletak di muara Sungai Bou Regreg yang mengalir ke Lautan Atlantik. Kedudukannya di pinggiran Lautan Atlantik seperti Casablanca menyebabkan iklimnya turut sama seperti Casablanca.


Peta kedudukan Rabat di dalam Morocco

Sejarah Rabat bermula dengan pembukaannya pada kurun ke-3 SM. Namanya pada waktu itu ialah Chellah. Pada tahun 40, penempatan di Chellah ini ditawan oleh Empayar Rom & kemudiannya menjadi kawasan penempatan orang-orang Rom & diberi nama baru iaitu Sala Colonia. Orang-orang Rom hanya menetap di sini sehingga tahun 250 sahaja, di mana kemudiannya kota ini ditinggalkan untuk ditadbir oleh orang-orang tempatan. Pada tahun 1146 sewaktu berada di bawah kerajaan Dinasti Almohad yang pada waktu itu diperintah oleh Abdul Mukmin, kota ini dijadikan kota pertahanan untuk berlindung daripada serangan Sepanyol. Nama ‘Rabat’ mulai digunakan pada tahun 1170 selepas kejayaan kota ini sebagai kota pertahanan yang kuat. Rabat kemudiannya dijadikan ibu kota kepada kerajaan Dinasti Almohad sewaktu di bawah pemerintahan Yakub al-Mansur. Baginda kemudiannya membina kubu pertahanan di sekeliling kota ini yang diberi nama Kasbah of the Udayas.

Selepas kemangkatan Yakub al-Mansur, kerajaan Dinasti Almohad menjadi semakin lemah. Kebanyakan tanah jajahannya di Sepanyol & Afrika terlepas ke tangan pihak musuh sehinggalah ke hari kehancuran Dinasti tersebut. Pada kurun ke-13, Rabat semakin hilang kepentingannya & pada waktu yang sama, bandar Fes menjadi semakin berpengaruh. Pada tahun 1627, sebuah kerajaan baru yang menyatukan Rabat & Sale dibentuk & diberi nama Republik of Bour Regreg. Republik ini ditadbir oleh para lanun yang menggunakan kedua-dua bandar ini sebagai tempat untuk menyerang & merompak kapal-kapal yang lalu-lalang. Pelbagai usaha dilakukan oleh kerajaan Dinasti Alaowiyah pada waktu itu untuk menghentikan kegiatan lanun-lanun tersebut. Bantuan dari Eropah juga diminta, namun republik itu hanya berjaya dilenyapkan pada tahun 1818. Walaupun Republic of Bour Regreg ini telah lenyap, namun kegiatan lanun masih lagi berleluasa pada waktu itu sehinggalah ianya berjaya diselesaikan beberapa tahun kemudian.

Sewaktu Morocco jatuh ke tangan Perancis secara rasminya pada tahun 1912, ibu kota Morocco pada waktu itu ialah Fes. Selepas kedatangan Perancis, Rabat dijadikan sebagai ibu kota baru, menggantikan Fes kerana ketidakstabilan Fes yang sering berlakunya rusuhan. Sultan yang memerintah pada waktu itu, iaitu Moulay Yusuf ibn Hassan terpaksa juga berpindah ke Rabat mengikut arahan Perancis. Selepas Morocco mendapat kemerdekaannya daripada Perancis pada tahun 1956, Sultan yang memerintah pada waktu itu, iaitu Muhammad V mengambil keputusan untuk mengekalkan Rabat sebagai ibu kota kerajaan Morocco.

Tempat pertama di Rabat yang aku jejaki ialah jalan di mana letaknya hostel yang aku duduki iaitu Avenue Muhammad V. Jalan ini adalah antara jalan-jalan yang utama & terpenting di kota Rabat. Jalan ini menyusur dari kawasan medina hingga ke Sunna Mosque. Pohon-pohon palma yang ditanam di tengah-tengah jalan ini membuatkannya kelihatan cantik. Bangunan-bangunan yang terdapat di sepanjang Avenue Muhammad V ini juga menarik senibinanya. Antara bangunan-bangunan yang terdapat di sepanjang jalan ini adalah seperti Bank of Morocco, pejabat pos, bangunan parlimen & juga stesen keretapi.


Avenue Muhammad V, Rabat, Morocco

Selepas bergambar di Avenue Muhammad V, aku berjalan pula menuju ke Bab Ar-Rouah. Ianya adalah pintu gerbang kubu pertahanan yang dibina sewaktu era kerajaan Dinasti Almohad. Senibinanya kelihatan seakan-akan kasut kuda. Ianya juga dihiasi dengan ukiran kaligrafi Kufic. Di dalam Bab Ar-Rouah ini terdapat beberapa buah bilik yang pada masa kini dijadikan muzium pameran.


Berhampiran Bab Ar-Rouah, Rabat, Morocco


Berhampiran Bab Ar-Rouah, Rabat, Morocco


Bab Ar-Rouah, Rabat, Morocco


Bab Ar-Rouah, Rabat, Morocco

Seterusnya, aku berjalan menuju ke Sunna Mosque. Dalam perjalanan ke sana, aku melalui tepi istana raja atau di dalam Bahasa Arabnya dipanggil Darul Makhzan. Kompleks istana ini siap dibina sepenuhnya pada tahun 1864 & pada masa kini terdapat 2,000 orang bekerja di dalamnya. Di dalam kompleks ini terdapat pejabat-pejabat kerajaan, mahkamah agung & pejabat Perdana Menteri. Ia juga merupakan kediaman utama Raja Morocco. Akan tetapi, orang-orang awam & para pelancong tidak dibenarkan mengambil gambar kompleks istana ini walaupun dari kawasan luar. Terdapat beberapa orang pengawal yang mengawal di bahagian luar kompleks ini.


Pintu masuk Darul Makhzan, Rabat, Morocco(curi-curi ambil)

Bersambung...

p/s: Mintak maaf banyak2 sbb lambat post entry baru.. I've been unwell for the past 10 days after coming back from Sabah. Pening2 sikit. Risau jugak laa kan. Ntah2 H1N1 ke. Tapi tak demam laa pulak. I've seen ENT Specialist also and she said that I have problems with my balance system inside my ear. Ade tersumbat sikit. After taking the medications, now the condition is quite better. :)

3 buah komen:

Hotmama Tuesday, August 18, 2009 at 9:36:00 AM GMT+8  

Salam singgah..
Memang indah ciptaan Allah itu.

Ejat Ahmad Thursday, August 27, 2009 at 11:39:00 PM GMT+8  

bro...ko keje ape??journalist ker??mcm banyak tempat dha pi jew

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP