WiNTeR iN THe BaLTiC STaTeS (BHG VI)

>> Thursday, January 31, 2008



Seterusnya, aku berjalan kaki menuju ke kawasan terminal feri yang terletak di tepi pantai yang menghadap Laut Baltik. Aku hanya ingin bergambar sahaja di sini. Selepas bergambar, aku terus menuju ke sebuah gereja bernama Oleviste kirik (St Olaf’s Church). Gereja ini dipercayai dibina pada kurun ke-12 & menjadi pusat kepada komuniti lama penduduk Tallinn sebelum penjajahan Denmark pada tahun 1219. Ianya dinamakan bersempena dengan nama seorang paderi keturunan diraja Norway yang bernama Olaf II. Bangunan gereja ini merupakan bangunan yang tertinggi di dunia antara tahun 1549 & 1625, sebelum pembinaan Strasbourg Cathedral di Strasbourg, France. Ketinggiannya mencecah 159 meter sekitar tahun 1500. Bangunan gereja ini seringkali disambar kilat & mengalami kebakaran sebanyak 3 kali sepanjang hayatnya. Selepas pengubahsuaian beberapa kali, ketinggian gereja ini pada masa kini hanya 123 meter sahaja.


Berhampiran terminal feri, Tallinn, Estonia



Oleviste kirik, Tallinn, Estonia

Aku kemudiannya berjalan menyusuri kawasan dataran yang diberi nama Raekoja Plats. Di kawasan ini terletak bangunan Town Hall yang merupakan antara mercu tanda utama bandar Tallinn. Bangunan ini siap dibina pada kurun ke-13 & mengalami pengubahsuaian antara tahun 1402 hingga 1404 & kekal sebegitu sehingga ke hari ini. Tidak berapa jauh dari bangunan Town Hall, terletak sebuah lagi gereja yang bernama Niguliste kirik (St Nicholas’s Church) yang dibina pada kurun ke-15 yang kini berfungsi sebagai dewan konsert & juga muzium.


Raekoja Plats, Tallinn, Estonia



Town Hall di Raekoja Plats, Tallinn, Estonia



Berlatar belakangkan Niguliste kirik, Tallinn, Estonia

Seterusnya, aku menuju ke kawasan Toompea yang agak berbukit-bukau. Di atasnya terdapat beberapa bangunan yang menjadi tumpuan pelancong. Antaranya ialah Alexander Nevsky Cathedral & Toompea Castle. Alexander Nevsky Cathedral ialah sebuah gereja bermazhab Orthodox yang bersenibinakan senibina Russia & siap dibina sepenuhnya pada tahun 1900, sewaktu Estonia berada di bawah Empayar Russia. Ianya merupakan gereja bermazhab Orthodox yang terbesar di bandar Tallinn. Gereja ini didedikasikan kepada Saint Alexander Nevsky yang telah memenangi Battle of the Ice. Walaupun senibinanya amat mengagumkan, ianya tidak disukai oleh penduduk tempatan Tallinn kerana ia mengingatkan mereka kepada zaman penjajahan Russia. Perancangan untuk merobohkannya pada tahun 1924 pernah diperbincangkan, namun ianya tidak dilaksanakan.


Alexander Nevsky Cathedral, Tallinn, Estonia



Alexander Nevsky Cathedral, Tallinn, Estonia

Toompea loss (Toompea Castle) pula merupakan satu lagi binaan yang penting di kawasan Toompea ini. Sebuah istana kayu dipercayai pernah dibina di atas tapak istana ini antara kurun ke-10 & kurun ke-11. Pada tahun 1219, istana kayu tersebut diambil alih oleh tentera Salib Denmark yang dipimpin oleh Valdemar II. Tompea loss kini menempatkan parlimen negara Estonia.


Tompea loss, Tallinn, Estonia



Tompea loss, Tallinn, Estonia

Selepas penat mengelilingi kawasan Toompea, aku menuruni bukit untuk kembali ke kawasan Old Town. Aku menghabiskan sisa masa yang ada dengan membeli beberapa buah cenderahati untuk dibawa pulang. Selepas itu, aku kembali ke stesen bas untuk berehat-rehat di situ sambil menunggu bas Eurolines untuk ke Vilnius, Lithuania yang akan bertolak pada pukul 11.00 malam nanti. Sedang aku menunggu di dalam kebosanan, tiba-tiba salji turun dengan lebatnya di luar. Aku yang sudah lama tidak melihat & merasai salji menjadi agak teruja, lantas aku keluar sekejap untuk berjalan-jalan & mengambil gambar di dalam salji. Hahaha. Salji turun agak lama & agak lebat.


Salji di Tallinn, Estonia



Salji di Tallinn, Estonia

Selepas beberapa jam menunggu, bas yang dinantikan pun tiba. Aku lantas masuk ke dalamnya. Tidak berapa lama kemudian, ianya pun mula bergerak meninggalkan bumi Tallinn, Estonia menuju ke Vilnius, Lithuania. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 9¼ jam. Salji masih lagi turun dengan lebatnya.

Bersambung...

0 buah komen:

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP