WiNTeR iN THe BaLTiC STaTeS (BHG IV)

>> Monday, January 21, 2008



Menurut sejarah, manusia mula bertapak di bumi Estonia sejak 11,000 – 13,000 tahun dahulu. Estonia turut menerima pengaruh kebudayaan daripada Empayar Rom sewaktu kegemilangan empayar tersebut sekitar kurun pertama walaupun ianya tidak dijajah secara langsung olehnya. Sistem pentadbiran & politik telah muncul di Estonia sejak kurun pertama lagi. Terdapat beberapa wilayah yang ditadbir oleh seorang pemerintah di wilayah masing-masing. Setiap wilayah tersebut mempunyai kubu pertahanan sendiri. Pada waktu itu, agama utama penduduk di kawasan Estonia adalah Pagan, iaitu menyembah berhala. Sewaktu awal kurun ke-12, Estonia telah diserang beberapa kali oleh puak Viking dari Scandinavia.

Dari tahun 1228 hingga tahun 1560an, sebahagian besar Estonia terletak di dalam Livonian Confederation, yang merangkumi kawasan geografi sebahagian besar Estonia & Latvia pada masa kini. Bahagian utara Estonia pula ditadbir oleh kerajaan Denmark sehingga tahun 1346. Russia pernah cuba melakukan usaha untuk menawan Estonia dari tahun 1481 hingga 1558, namun usahanya semuanya gagal. Livonian Confederation ini terdiri daripada 5 wilayah & ditadbir bersama-sama secara berkompromi antara pihak gereja & Livonian Order yang kedua-duanya ditadbir oleh orang-orang Jerman selepas mereka berjaya menawan kawasan tersebut. Pada waktu inilah agama Kristian mula disebarkan kepada penduduk-penduduk di sekitar kawasan Laut Baltik ini oleh sebuah kumpulan yang bernama Livonian Brothers of the Sword yang berbangsa Jerman. Ia adalah sempena usaha ‘Northern Crusades’ untuk mengkristiankan penduduk-penduduk Eropah Utara yang diarahkan oleh Pope. Walau bagaimanapun, Livonian Confederation ini akhirnya dimansuhkan pada tahun 1560an selepas Perang Livonian pada tahun tersebut.


Peta Livonian Confederation

Reformasi di benua Eropah yang bermula selepas penulisan Martin Luther pada tahun 1517 memberi impak yang agak besar di Estonia & juga negara-negara di rantau Baltik yang lain. Perubahan besar-besaran dalam sistem pendidikan, bahasa, agama & politik telah berlaku sekitar tahun 1520an. Bahasa Latin tidak lagi digunakan di dalam gereja & digantikan dengan bahasa-bahasa tempatan.

Sewaktu Perang Livonian pada tahun 1561, bahagian utara Estonia diserahkan kepada Sweden, sementara bahagian selatannya pula diletakkan di bawah Komanwel Polish-Lithuanian dalam tahun 1580an. Kemudian, mulai tahun 1625, keseluruhan Estonia berada di bawah pemerintahan Sweden. Great Northern War yang berlaku pada awal kurun ke-18 antara Sweden yang dibantu oleh Turki Uthmaniyah dengan Russia, Denmark-Norway, Saxony, Poland-Lithuania, Prussia & Hanover telah menyaksikan kekalahan Sweden yang akhirnya menyebabkan keseluruhan Estonia jatuh ke tangan Empayar Russia. Estonia menghadapi tekanan yang cukup besar sewaktu berada di bawah Empayar Russia. Identiti bangsa mereka ditenggelamkan. Mempelajari politik, bahasa & budaya Russia diwajibkan kepada semua penduduk mulai tahun 1890an. Ini menyebabkan rakyat memberontak & lahirnya sebuah gerakan nasionalis untuk memerdekakan Estonia daripada cengkaman empayar tersebut pada kurun ke-19. Selepas Revolusi Bolshevik yang berjaya mengambil alih pemerintahan Russia daripada Tsar pada tahun 1917 & selepas kekalahan Russia kepada Jerman dalam Perang Dunia I sekitar tahun tersebut, pengumuman kemerdekaan Estonia telah dilakukan pada bulan Februari tahun 1918. 2 tahun kemudiannya, iaitu pada bulan Februari tahun 1920, selepas kemenangan Estonia dalam Perang Pembebasan Estonia antara tahun 1918 hingga 1920 yang menentang Soviet Russia & juga Jerman, Estonia telah diisytiharkan merdeka.


Peta Komanwel Polish-Lithuanian

Walau bagaimanapun, kemerdekaan Estonia hanya kekal selama 20 tahun sahaja apabila Soviet Union berjaya menakluknya kembali pada tahun 1940. Soviet Union yang pada waktu itu ditadbir oleh Joseph Stalin telah menandatangani pakatan bersama dengan pentadbir Nazi Jerman, iaitu Adolf Hitler untuk membahagikan Eropah Timur kepada dua blok, iaitu blok Soviet Union & blok Nazi Jerman. Perjanjian tersebut diberi nama Pakatan Molotov-Ribbentrop. Estonia jatuh sepenuhnya ke tangan Soviet Union pada bulan Ogos 1940 selepas pemerintah Estonia menyerah kalah kepada Soviet Union secara sukarela untuk mengelakkan pertempuran darah. Estonia kemudiannya digelar Estonian SSR (Estonian Soviet Socialist Republic). Ramai ahli-ahli politik & pentadbir-pentadbir intelektual Estonia telah dibunuh & dibuang negara sewaktu permulaan penjajahan Soviet Union pada tahun 1941. Penduduk tempatan Estonia yang lain juga hidup dalam keadaan yang tertekan. Kebanyakan negara di dunia pada waktu tersebut tidak mengiktiraf penjajahan Soviet Union ke atas Estonia.


Peta Eropah Timur hasil daripada Pakatan Molotov-Ribbentrop



Peta Soviet Union

Tidak berapa lama kemudian pada tahun yang sama, iaitu 1941, tentera Nazi Jerman pula telah berjaya menakluk Estonia. Estonia berada di bawah jajahan Nazi Jerman buat seketika. Soviet Union kemudiannya berjaya merampas kembali Estonia pada tahun 1944. Ramai rakyat Estonia pada waktu ini menjadi pelarian di Finland & Sweden. Sewaktu berada di bawah Soviet Union, terutamanya sewaktu di bawah pentadbiran Joseph Stalin, beribu-ribu rakyat Estonia telah dibunuh & beratus-ratus ribu lagi telah dibuang negara. Pembangunan ekonomi Estonia tersangat-sangat perlahan pada waktu tersebut. Di samping itu, beratus-ratus ribu penduduk Soviet Union dari kawasan lain telah dibawa ke Estonia untuk pembangunan industri & ketenteraan, menyebabkan pertambahan penduduk yang mendadak dalam masa 45 tahun.

‘Singing Revolution’ yang berlangsung dari tahun 1987 hingga 1990 di Estonia, Lithuania & Latvia telah menaikkan usaha untuk memerdekaan ketiga-tiga buah negara tersebut daripada Soviet Union yang pada waktu itu sedang mengalami kemelesetan ekonomi akibat Perang Soviet-Afghanistan & letupan reactor nuclear di Chernobyl. ‘Singing Revolution’ adalah revolusi yang berlaku di mana lagu-lagu patriotik & lagu-lagu kebangsaan dinyanyikan secara beramai-ramai di tempat-tempat awam di samping membawa bendera kebangsaan masing-masing. Satu demonstrasi besar-besaran telah berlaku pada bulan Ogos 1989 yang dinamakan ‘Baltic Way’ di mana lebih kurang 2,000,000 orang berpegangan tangan membentuk rantaian manusia sepanjang lebih 600 km merentasi ketiga-tiga buah negara rantau Baltik tersebut. Demonstasi itu dianjurkan untuk mendapatkan perhatian dunia sempena ulang tahun ke-50 tahun Pakatan Molotov-Ribbentrop antara Nazi Jerman & Soviet Union yang secara sesuka hati membahagikan kawasan Eropah Timur untuk kepentingan masing-masing. Pakatan tersebut secara langsungnya meninggalkan kesan hitam kepada ketiga-tiga buah negara tersebut.


Singing Revolution



Baltic Way



Baltic Way

Setelah puas melakukan pelbagai demonstrasi, Estonia akhirnya berjaya mendapat kemerdekaan sepenuhnya pada bulan Ogos 1991 daripada Soviet Union, beberapa bulan sebelum kerajaan Soviet Union dibubarkan & digantikan dengan Republik Russia. Selepas kemerdekaan, pembangunan ekonomi Estonia semakin pulih & berkembang pesat.

Bersambung...

1 buah komen:

Anonymous Wednesday, March 6, 2013 at 11:41:00 PM GMT+8  

valium without prescriptions buy generic valium no prescription - valium online 5mg

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP