WiNTeR iN THe BaLTiC STaTeS (BHG I)

>> Thursday, January 10, 2008



Negara-negara rantau Baltik terdiri daripada Estonia, Lithuania & Latvia. Negara-negara tersebut digelar negara-negara rantau Baltik kerana kedudukan geografinya yang terletak di perairan Laut Baltik di bahagian Timur Laut benua Eropah. Ketiga-tiganya mempunyai hubungan yang rapat sejak dahulu lagi kerana sama-sama pernah berada di bawah jajahan Soviet Union sehingga tahun 1991. Ketiga-tiga negara tersebut kini merupakan anggota-anggota Kesatuan Eropah & mulai menganggotai kesatuan tersebut pada tahun 2004. Waktu tempatan ketiga-tiga negara ini adalah 2 jam lebih awal berbanding waktu GMT.


Kedudukan Negara-Negara Rantau Baltik Di Dalam Peta Eropah



Peta Negara-Negara Rantau Baltik

Pengembaraan aku di negara-negara rantau Baltik ini adalah secara bersendirian memandangkan aku bercuti lebih awal berbanding pelajar-pelajar Malaysia yang lain di Dublin. Rakan-rakan sekelas aku tidak berminat untuk menemani aku ke sini kerana masing-masing mempunyai rancangan yang tersendiri seperti pulang ke Malaysia dan sebagainya. Kami menikmati cuti Musim Sejuk selama 5 minggu lamanya. Disebabkan itulah ramai antara rakan sekelas aku membuat keputusan untuk pulang ke tanah air. Aku pula menggunakan kesempatan yang ada untuk menyambung pengembaraan aku di bumi Eropah yang belum lagi tamat sebenarnya.

Pengembaraan aku di negara-negara rantau Baltik bermula pada 24 November 2007 & berakhir pada 28 November 2007. 5 hari lamanya. Aku hanya sempat menjejakkan kaki di tiga buah bandar sahaja yang masing-masing merupakan ibu kota kepada setiap negara yang aku kunjungi iaitu Tallinn, Vilnius & Riga. Aku mengenakan pakaian yang tebal kerana negara-negara tersebut terletak agak hampir dengan Garisan Artik & kebetulan aku ke sana pada waktu Musim Sejuk. Suhu purata pada bulan November di kawasan tersebut ialah 0 darjah celcius. Sejuk yang teramat sangat.

Aku bermalam di hostel-hostel yang telah aku tempah melalui internet. Harganya tidaklah semahal mana & agak selesa. Dari satu bandar ke bandar lain, aku menggunakan perkhidmatan bas Eurolines yang telah juga aku tempah melalui internet.

Bersambung...

p/s: Selamat Menyambut Maal Hijrah 1429H diucapkan kepada pembaca-pembaca blog yang beragama Islam. Sama-samalah kita berhijrah ke arah kebaikan. Moga hidup kita sentiasa dirahmati Allah swt...

0 buah komen:

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP