3 DaYS iN VeNiCe oF THe eaST (BHG VI)

>> Tuesday, December 25, 2007



Hari 2: 25 JULAI 2007

Selepas mandi & bersiap-siap, aku & abah aku pun terus keluar untuk menerokai kota Bangkok pada hari ke-2 kami di sini. Kami menaiki skytrain untuk ke jeti Saphan Taksin. Sesampainya kami di jeti tersebut, kami membeli tiket satu hari menaiki bot Sungai Chao Phraya, sama seperti semalam.


Skytrain, Bangkok, Thailand



Di Dalam Bot Sungai Chao Phraya, Bangkok, Thailand



Di Dalam Bot Sungai Chao Phraya, Bangkok, Thailand

Destinasi pertama kami ialah National Museum. Ianya adalah sebuah muzium yang mempamerkan sejarah & kesenian negara Thailand. Muzium ini telah dibuka secara rasminya pada tahun 1874 sewaktu pemerintahan Rama V. Setelah menghabiskan masa lebih kurang 30 minit di dalam muzium yang agak kecil ini, kami meneruskan perjalanan kami dengan berjalan kaki ke Grand Palace & Wat Phra Kaeo yang terletak tidak jauh dari muzium tersebut. Kedua-duanya terletak di dalam sebuah kompleks & untuk masuk ke dalamnya, kami perlu membeli tiket. Kawasan kompleks ini agak besar. Grand Palace atau nama lainnya Baromphiman Palace merupakan bekas kediaman diraja Thailand sejak kurun ke-18 sehingga ke pertengahan kurun ke-20. Kediaman diraja Thailand kemudiannya telah dipindahkan ke Chitralada Palace oleh Raja Thailand yang memerintah pada masa kini, iaitu Bhumibol Adulyadej (Rama IX) selepas kematian misteri abangnya yang memerintah Thailand sebelumnya, iaitu Ananda Mahidol (Rama VIII). Kerja-kerja membina Grand Palace ini telah dimulakan sejak pemerintahan Rama I lagi iaitu pada tahun 1782. Istana ini terletak di pinggiran Sungai Chao Phraya. Sekeliling istana ini dilindungi oleh tembok berwarna putih sepanjang 1,900 meter & merangkumi kawasan seluas 218,400 meter persegi.


National Museum, Bangkok, Thailand



National Museum, Bangkok, Thailand



Grand Palace & Wat Phra Kaeo, Bangkok, Thailand



Grand Palace & Wat Phra Kaeo, Bangkok, Thailand

Antara monumen-monumen penting yang terdapat di kawasan kompleks Grand Palace ini ialah Dusit Throne Hall, Aphonphimok Pavilion, Chakri Throne Hall, Phra Maha Monthien Buildings, Inner Palace, Siwalai Gardens & Audience Chamber. Dusit Throne Hall ialah sebuah dewan yang dibina semula pada tahun 1789, selepas bangunan asalnya yang dibina 5 tahun sebelumnya termusnah akibat disambar petir. Ianya kini dijadikan dewan untuk menyambut ulangtahun hari pertabalan pada setiap tahun. Aphonphimok Pavilion adalah sebuah struktur kecil yang diperbuat daripada kayu yang dibina sewaktu pemerintahan Raja Mongkut. Chakri Throne Hall pula yang juga dikenali sebagai Grand Palace Throne Hall telah dibina mengikut senibina Neo-klasikal. Arkiteknya adalah seorang warganegara British. Raja Thailand yang bernama Rama V telah mengupahnya untuk membina bangunan ini pada tahun 1882 sebagai peringatan ulangtahun ke-100 pemerintahan Dinasti Chakri.

Phra Maha Monthien Buildings pula ialah sekelompok bangunan yang bersambung-sambung yang juga turut dikenali sebagai Grand Residence. Antara bangunan-bangunannya ialah Amarin Winichai Hall, Phaisan Thaksin Hall yang pernah digunakan sebagai dewan makan oleh Rama I & Chakraphat Phiman Hall yang pernah menjadi tempat tinggal 3 orang Raja dari Dinasti Chakri yang pertama. Inner Palace pula dahulunya merupakan kediaman golongan wanita kerabat diraja sebelum pemerintahan Rama VII. Hanya Raja Thailand & golongan lelaki sahaja yang dibenarkan masuk ke dalam bangunan ini. Siwalai Gardens pula adalah taman-taman bunga yang terdapat di dalam kompleks istana ini. Audience Chamber pula merupakan tempat para rakyat duduk untuk menyaksikan upacara pertabalan.


Dusit Throne Hall, Di Dalam Kawasan Grand Palace, Bangkok, Thailand



Chakri Throne Hall, Di Dalam Kawasan Grand Palace, Bangkok, Thailand

Selain kompleks-kompleks bangunan kediaman diraja, terdapat juga sebuah kompleks kuil Buddha di dalam kompleks istana ini, iaitu Wat Phra Kaeo (Temple of the Emerald Buddha). Kompleks kuil ini merupakan kompleks kuil Buddha yang paling suci bagi masyarakat beragama Buddha di Thailand. Kerja-kerja pembinaan kompleks kuil ini telah dimulakan sejak pemerintahan Buddha Yodfa Chulaloke (Rama I) lagi, iaitu pada tahun 1785. Tidak seperti kompleks-kompleks kuil Buddha yang lain, kompleks kuil ini tidak mempunyai kawasan kediaman sami-sami. Kawasan kompleks kuil ini hanya dihiasi dengan bangunan-bangunan suci, patung-patung & pagoda-pagoda.

Bot of the Emerald Buddha adalah bangunan yang paling utama di kompleks ini memandangkan ianya menempatkan patung Emerald Buddha, patung Buddha yang paling suci bagi masyarakat Buddha di Thailand. Saiz patung ini kecil sahaja. Menurut lagenda tempatan, patung yang diperbuat daripada batu zamrud hijau & berbajukan baju yang diperbuat daripada emas ini telah diperbuat di Patna, India pada tahun 43 SM. Selepas 300 tahun berada di Patna, patung ini dipindahkan pula ke Sri Lanka untuk menyelamatkannya daripada sebuah perang saudara yang berlaku di Patna. Kemudian, pada tahun 457, Raja Burma yang bernama Anuruth meminta agak patung tersebut dipindahkan ke kerajaannya bagi menandakan sokongan kerajaannya terhadap agama Buddha. Namun, kapal yang membawa patung tersebut karam & patung tersebut dikatakan telah terdampar di pinggiran pantai Kemboja. Selepas kerajaan Ayyuthaya berjaya menawan Angkor Wat di Kemboja, patung tersebut dibawa ke Thailand. Kemudiannya, patung tersebut disimpan di sebuah bandar yang bernama Lampang sehingga tahun 1468 apabila ianya dipindahkan pula ke Chiang Mai. Patung Buddha tersebut disimpan di Chiang Mai sehingga ke tahun 1552. Ianya kemudian dibawa pula ke Luang Prabang & seterusnya ke ibu kota kerajaan Lan Xang di Laos iaitu Vientiane. Akhirnya, pada tahun 1779, Raja Siam yang pertama iaitu Buddha Yodfa Chulaloke (Rama I) berjaya menawan Vientiane & membawa patung Buddha berkenaan ke Thonburi & seterusnya ke Wat Phra Kaeo pada tahun 1784 & patung tersebut kekal di situ sehingga kini.


Di Bot of the Emerald Buddha, Di Dalam Kawasan Wat Phra Kaeo, Bangkok, Thailand



Patung Emerald Buddha Di Dalam Bot of the Emerald Buddha, Di Dalam Kawasan Wat Phra Kaeo, Bangkok, Thailand

Antara bangunan-bangunan lain yang terdapat di dalam kompleks Wat Phra Kaeo ini ialah Chapel of the Gandharara Buddha, Phra Si Rattana Chedi, Phra Mondop, Royal Pantheon, Wihan Yot, Ho Phra Monthien Tham & Ramakien Gallery. Di dalam Chapel of the Gandharara Buddha terdapat sebuah patung Buddha yang berwarna gangsa yang digunakan dalam upacara memanggil hujan dalam bulan Mei setiap tahun. Phra Si Rattana Chedi pula adalah sebuah binaan bersalut emas yang merupakan binaan yang paling menonjol di kompleks ini. Binaan ini dibina sewaktu pemerintahan Mongkut & anaknya, Chulalongkorn. Phra Mondop yang terletak bersebelahan dengannya pula ialah sebuah perpustakaan yang dibina oleh Rama I untuk menempatkan manuskrip-manuskrip Buddha. Terdapat juga sebuah model Angkor Wat yang terletak di Kemboja bersebelahan dengan bangunan perpustakaan ini. Royal Pantheon pula menempatkan patung-patung saiz sebenar Raja-raja Dinasti Chakri. Ramakien Gallery adalah sebuah gallery yang mempamerkan patung-patung & lukisan-lukisan Ramayana iaitu lukisan-lukisan yang berasal dari India dalam versi Thailand.


Phra Si Rattana Chedi Di Dalam Kawasan Wat Phra Kaeo, Bangkok, Thailand



Ramakien Gallery, Di Dalam Kawasan Wat Phra Kaeo, Bangkok, Thailand



Ramakien Gallery, Di Dalam Kawasan Wat Phra Kaeo, Bangkok, Thailand



Phra Mondop, Di Dalam Kawasan Wat Phra Kaeo, Bangkok, Thailand



Phra Mondop, Di Dalam Kawasan Wat Phra Kaeo, Bangkok, Thailand



Royal Pantheon, Di Dalam Kawasan Wat Phra Kaeo, Bangkok, Thailand



Di Dalam Kawasan Wat Phra Kaeo, Bangkok, Thailand



Model Angkor Wat, Di Dalam Kawasan Wat Phra Kaeo, Bangkok, Thailand

Bersambung...

0 buah komen:

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP