3 DaYS iN VeNiCe oF THe eaST (BHG V)

>> Sunday, December 23, 2007



p/s: Sebelum aku menceritakan pengalaman Winter Trip aku, aku ingin menghabiskan dulu kisah pengembaraan aku & ayah aku di kota Bangkok, Thailand sewaktu cuti Summer yang lepas.

Tempat pertama kami dibawa ialah sebuah kuil Buddha yang aku tidak pasti apa namanya. Setelah berjalan mengelilingi kuil tersebut & masuk ke dalamnya, kami pun dibawa ke beberapa destinasi yang seterusnya. Kami turut dibawa ke kedai-kedai barangan perhiasan. Kami berdua pun tidak pasti apa sebabnya pemandu tuk-tuk tersebut membawa kami ke kedai-kedai berkenaan. Kami bukannya orang kaya. Hahah.


Sebuah Kuil Buddha, Bangkok, Thailand



Sebuah Kuil Buddha, Bangkok, Thailand



Di Dalam Sebuah Kuil Buddha, Bangkok, Thailand

Antara destinasi lain yang kami kunjungi ialah sebuah lagi kuil Buddha yang bernama Wat Benchamabophit yang terletak di dalam daerah Dusit. Ianya juga dikenali sebagai ‘Marble Temple’. Kuil ini merupakan salah satu kuil yang tercantik di Bangkok & merupakan salah satu tarikan pelancong di kota ini. Pembinaan kuil ini telah dimulakan pada tahun 1899 sewaktu Siam di bawah arahan Raja Siam yang memerintah pada waktu itu iaitu Chulalongkorn. Istananya terletak berdekatan dengan kuil tersebut. Kuil ini dibina daripada batu marmar yang diimport dari Itali. Di dalam kuil ini terdapat sebuah patung Buddha yang bersenibinakan Sukhothai yang diberi nama Phra Buddhajinaraja, yang diperbuat pada tahun 1920, setelah patung Buddha asal dipindahkan ke Wat Mahathat. Abu Chulalongkorn ditanam di bawah patung tersebut. Di sekeliling perkarangan kuil ini terdapat lagi 52 buah patung Buddha yang berwarna hitam.


Wat Benchamabophit, Bangkok, Thailand



Wat Benchamabophit, Bangkok, Thailand



Patung Phra Buddhajinaraja Di Dalam Wat Benchamabophit, Bangkok, Thailand



Patung Phra Buddhajinaraja Di Dalam Wat Benchamabophit, Bangkok, Thailand



Di Dalam Kawasan Wat Benchamabophit, Bangkok, Thailand



Patung-Patung Buddha Berwarna Hitam Di Dalam Wat Benchamabophit, Bangkok, Thailand



Patung-Patung Buddha Berwarna Hitam Di Dalam Wat Benchamabophit, Bangkok, Thailand

Selepas bergambar di bahagian dalam & perkarangan kuil tersebut, pemandu tuk-tuk itu pun membawa kami ke sebuah jeti & meninggalkan kami berdua di situ. Ayah aku membayar lebih kurang 100.00 Baht kepadanya sebagai tanda terima kasih kami walaupun pada mulanya kami hanya perlu membayar lebih kurang 40.00 Baht sahaja. Selepas itu, kami pun menaiki bot & kemudiannya sky train untuk pulang semula ke hostel. Sebelum sampai ke hostel, kami singgah dahulu di sebuah kedai 7 Eleven untuk membeli roti & jem untuk makan malam. Kami tidak berjaya menjumpai mana-mana kedai makanan halal di kota Bangkok ini. Oleh itu, kami terpaksa makan roti berintikan jem sahaja.

Selepas makan & solat jamak Maghrib & Isyak, kami berdua keluar menuju ke Patpong, sebuah kawasan hiburan di Bangkok di mana terdapatnya banyak pusat-pusat hiburan & juga gerai-gerai yang menjual pelbagai jenis barangan & cenderamata. Patpong ini juga sebenarnya pernah terkenal sebagai pusat pelacuran yang utama di kota Bangkok. Pelacur-pelacur yang terdapat di sini bukan sahaja daripada golongan wanita, malah terdapat juga golongan maknyah. MasyaAllah. Harap-harapnya aku & abah aku tidak diganggu oleh mana-mana pelacur. Hahaha. Tujuan kami ke sini hanyalah semata-mata untuk membeli cenderamata yang murah-murah. Patpong terletak sangat berhampiran dengan hostel kami, iaitu di kawasan Silom Road, jalan yang paling mahal di Thailand. Kami hanya berjalan kaki 10 minit sahaja ke kawasan Patpong tersebut.

Kami menghabiskan masa hampir sejam membelek-belek barang-barang yang dijual di gerai-gerai di Patpong ini. Abah aku akhirnya membeli beberapa helai baju untuk kami sekeluarga. Itu sahajalah yang kami beli. Selepas puas berjalan-jalan di kawasan Patpong, kami berdua pun pulang semula ke hostel untuk tidur.


Pemandangan Malam di Bangkok, Thailand



Pemandangan Malam di Bangkok, Thailand



Patpong, Bangkok, Thailand

Bersambung...

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP