SuMMeR iN THe LaND oF THe PHaRaoHS (BHG XIV)

>> Tuesday, May 08, 2007



Hari 9: 9 OGOS 2006

Pada hari ini, aku & Tok Wan tidak ke mana-mana. Kami hanya menghabiskan masa kami di dalam bilik tumpangan kami di Rumah Perlis sambil membaca buku-buku kepunyaan Yeop. Ustaz Arif memberi kesempatan kepada kami untuk berehat-rehat pada hari ini kerana dia tahu kepenatan kami berdua mendaki Jabal Musa masih belum hilang. Hahaha. Sementara itu, Acab, Johan & Ahmad sudah pun bertolak ke Jordan pada malam tadi.

Hari 10: 10 OGOS 2006

Pada hari ini, aku & Tok Wan akan mengelilingi kota Kaherah bersama-sama dengan seorang pemandu yang ditugaskan oleh Ustaz Arif. Nama pemandu tersebut ialah Ahmad. Kami memanggilnya dengan gelaran Ustaz Mat. Beliau berasal dari Pattani, Thailand & kini sedang belajar di Universiti Al-Azhar. Kami bertiga mulai bergerak pada pukul 8.30 pagi dari Rumah Perlis. Tempat pertama yang kami jejaki pada hari ini ialah bandar Giza, di mana terletaknya Giza Plateau yang menempatkan kompleks piramid-piramid yang merupakan monumen-monumen purba yang paling agung di bumi Kaherah. Bandar kecil ini terletak tidak jauh dari pusat bandar Kaherah, iaitu cuma 20 kilometer sahaja.

Giza Plateau adalah sebuah dataran padang pasir yang agak luas. Di Giza Plateau ini terdapat 3 buah piramid gergasi iaitu Pyramid of Khufu atau turut dikenali dengan nama Great Pyramid of Giza, Pyramid of Khafre & Pyramid of Menkaure. Selain daripada 3 buah piramid gergasi tersebut, terdapat juga beberapa buah lagi piramid-piramid kecil di kawasan Giza Plateau ini. Terdapat juga sebuah ukiran patung yang berbentuk separuh manusia & separuh singa yang bernama Great Sphinx of Giza. Kawasan Giza Plateau ini dipercayai aktif dibina pada kurun ke-25 SM, iaitu lebih kurang 4500 tahun dahulu.

Sesampainya kami di Giza Plateau, kami berasa sangat kagum melihat kebesaran ketiga-tiga buah piramid yang berdiri megah di sini. Aku seperti tidak percaya bahawa apa yang berada di hadapan aku sekarang adalah antara binaan-binaan yang tertua di dunia yang menjadi tumpuan manusia di seluruh dunia sejak beribu-ribu tahun dahulu. Cuaca di Giza Plateau ini tersangatlah panas. Mungkin hampir mencecah 50 darjah celcius. Namun, ianya tidak menghalang semangat kami.


Giza Plateau, Kaherah, Mesir



Piramid-piramid di Giza Plateau, Kaherah, Mesir

Selepas meletakkan kereta di tempat yang disediakan, aku, Tok Wan & Ustaz Mat berjalan kaki mendekati Pyramid of Khufu yang merupakan piramid yang terbesar di sini. Sebuah blok batu yang membentuk piramid tersebut seolah-olah sama saiznya dengan ketinggian aku. Pyramid of Khufu atau nama gelarannya, Great Pyramid of Giza adalah piramid yang tertua & terbesar sekali di Giza Plateau ini. Ia juga adalah piramid yang terbesar di Mesir & yang tertinggi di dunia. Ia dipercayai siap dibina pada sekitar tahun 2560 SM & mengambil masa selama 20 tahun untuk disiapkan.

Piramid ini dibina bagi menempatkan makam Firaun yang bernama Khufu yang memerintah Mesir dari tahun 2589 SM hingga ke tahun 2566 SM. Dianggarkan seramai lebih daripada 300,000 orang pekerja telah dikerah untuk membina piramid ini. Ianya dibina daripada blok-blok batu kapur, batu basalt & batu granit yang berjumlah 2.4 juta buah semua sekali. Setiap blok piramid tersebut dianggarkan seberat 2-4 tan. Blok-blok batu tersebut dikatakan dibawa dari Tura yang terletak 14 kilometer dari sini & juga dari Aswan yang terletak 800 kilometer dari sini.

Permukaan luar piramid ini dahulunya diselaputi oleh lapisan batu kapur yang licin & bersinar-sinar. Namun, lapisan tersebut telah dihakis oleh pemerintah-pemerintah Mesir sejak beratus-ratus tahun dahulu untuk membina bangunan-bangunan di sekitar Kaherah. Yang tinggal kini hanyalah blok-blok batu yang menjadi rangka luarannya. Begitu hebat sekali tamadun masyarakat Mesir pada zaman dahulu. Sejak piramid ini siap dibina pada tahun 2560 SM, ianya merupakan bangunan yang tertinggi di dunia & memegang rekod tersebut selama hampir 4000 tahun lamanya, sehinggalah Lincoln Cathedral di London dibina pada tahun 1311.

Terdapat 3 buah bilik di dalam Pyramid of Khufu ini, iaitu King’s Chamber, Queen’s Chamber & sebuah lagi bilik yang tidak diketahui fungsinya. Pyramid of Khufu ini telah disenaraikan sebagai salah satu daripada 7 Keajaiban Dunia Purba yang telah disenaraikan pada tahun 140 SM oleh seorang penulis Greek yang bernama Antipater of Sidon. Piramid ini adalah satu-satunya binaan daripada 7 buah binaan tersebut yang masih kukuh & boleh dilihat pada masa kini. Ia juga adalah binaan yang tertua dalam senarai tersebut. 6 buah binaan yang lain masing-masing telah lenyap dari muka bumi ini akibat bencana alam & juga serangan musuh. 6 buah binaan tersebut ialah:

a) Hanging Gardens of Babylon di Baghdad, Iraq
b) Temple of Artemis di Ephesus, Turki
c) Statue of Zeus di Olympia, Greece
d) Mausoleum of Maussollos di Bodrum, Turki
e) Colossus of Rhodes di Pulau Rhodes, Greece
f) Pharos of Alexandria di Iskandariah, Mesir


Pyramid of Khufu di Giza Plateau, Kaherah, Mesir



Pyramid of Khufu di Giza Plateau, Kaherah, Mesir



Pyramid of Khufu di Giza Plateau, Kaherah, Mesir



Blok-blok batu Pyramid of Khufu di Giza Plateau, Kaherah, Mesir



Blok-blok batu Pyramid of Khufu di Giza Plateau, Kaherah, Mesir

Selepas berlegar-legar di sekitar Pyramid of Khufu & bergambar di hadapannya, Ustaz Mat seterusnya membawa kami ke sebuah muzium yang bernama Solar Boat Museum yang terletak berdekatan dengan Pyramid of Khufu. Muzium ini menempatkan sebuah kapal yang dikatakan dimiliki oleh Khufu. Ia dibina semula selama 14 tahun daripada 1200 keping serpihannya yang dijumpai pada tahun 1954. Kapal ini dikatakan sebagai kapal yang membawa mayat Khufu dari Memphis ke Giza untuk disimpan. Muzium ini telah dibuka kepada umum sejak tahun 1982. Untuk memasuki muzium ini, kami perlu membayar tiket yang harganya agak murah.


Kapal Khufu di dalam Solar Boat Museum di Giza Plateau, Kaherah, Mesir



Kapal Khufu di dalam Solar Boat Museum di Giza Plateau, Kaherah, Mesir

Bersambung...

0 buah komen:

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP