BaLKaN: JaMBaTaN aNTaRa iSLaM & eRoPaH (BHG X) - SaRaJeVo I

>> Saturday, November 21, 2009



Hari 3: 13 MEI 2008

Awal-awal pagi lagi aku sudah bangun untuk mandi & kemudiannya bersarapan pagi di ruang makan yang terdapat di dalam hostel yang aku tumpangi. Sarapan pagi disediakan secara percuma oleh pihak hostel. Selesai sahaja bersarapan pagi, aku pun memulakan ekspedisi pengembaraan aku di kota Sarajevo. Sarajevo adalah bandar terbesar & ibu negara Bosnia & Herzegovina. Ia terletak di dalam wilayah Bosnia & merupakan salah sebuah bandar yang paling bersejarah dalam benua Eropah. Bandar ini pernah menjadi sempadan yang memisahkan Empayar Rom Barat yang mengamalkan ajaran Kristian Katolik & Empayar Rom Timur (Byzantine) yang mengamalkan ajaran Kristian Orthodox. Ia juga turut menjadi tempat pertembungan antara Kristian & Islam sewaktu ketibaan Empayar Turki Uthmaniyah di sini.


Peta kedudukan Sarajevo dalam Bosnia & Herzegovina

Penduduk Sarajevo berjumlah 300,000 orang. Pada zaman dahulu, kota ini terkenal kerana kewujudan pelbagai kaum yang berlainan agama yang dapat hidup dengan aman & tenteram. Mereka terdiri daripada penganut agama Islam, Kristian Orthodox, Kristian Katolik & Yahudi. Kepelbagaian kaum yang wujud di sini telah menyebabkan Sarajevo diberi gelaran 'Jerusalem of Europe'. Pada masa kini, 45% daripada penduduknya adalah dari kaum etnik Bosniak yang beragama Islam. 38% pula adalah dari kaum etnik Serb yang menganut ajaran Kristian Orthodox. Sementara 7% daripadanya adalah dari kaum etnik Croat yang menganut ajaran Kristian Katolik.

Bandar Sarajevo terletak di pinggiran Sungai Miljacka & dikelilingi oleh bukit-bukau banjaran Dinaric Alps. Perkhidmatan tram berkuasa elektrik yang terdapat di kota ini merupakan perkhidmatan tram berkuasa elektrik yang pertama di benua Eropah & yang kedua di dunia selepas San Francisco.


Sarajevo, Bosnia & Herzegovina


Perkhidmatan tram di Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Menurut sejarah, Sarajevo telah lama menjadi pusat penempatan manusia, iaitu sejak zaman Neolitik lagi. Bandar ini kemudiannya dihuni oleh orang-orang Illyrian. Setelah berkali-kali mencuba untuk mempertahankan bandar ini daripada ditawan oleh Empayar Rom, akhirnya percubaan mereka menemui kegagalan pada tahun 9 Masihi. Mulai tahun tersebut, Sarajevo berada di bawah jajahan Empayar Rom. Selepas kejatuhan Empayar Rom, bandar ini diduduki pula oleh orang-orang Visigoth. Kemudian, ia dihuni oleh orang-orang Slav yang berhijrah ke sini dari Ukraine. Merekalah yang melahirkan kaum etnik Serb, Croat & Bosniak.

Sama seperti Mostar, kota Sarajevo ini hanya membangun selepas ketibaan kuasa Empayar Turki Uthmaniyah di sini. Sarajevo mula menjadi sebahagian daripada empayar tersebut pada tahun 1450-an. Di bawah pentadbiran Gabenor Empayar Turki Uthmaniyah di Sarajevo yang pertama yang bernama Isa-Beg Ishakovic, beratus-ratus buah bangunan baru dibina di sekitar bandar ini. Antaranya ialah masjid-masjid, bazaar-bazaar, rumah-rumah mandi, hostel-hostel & istana gabenor. Lama-kelamaan, Sarajevo berubah menjadi bandar yang terbesar di rantau tersebut. Pada masa yang sama, semakin ramai penganut ajaran Kristian telah memeluk agama Islam dengan rela hati, tanpa paksaan.

Di bawah pentadbiran gabenor yang kedua, iaitu Gazi Husrev-beg, bandar Sarajevo semakin bertambah maju dari sehari ke sehari. Beratus-ratus buah masjid & berpuluh-puluh buah pasar dibina, menjadikan bandar ini sebagai bandar yang mempunyai bilangan masjid & pasar yang terbanyak di rantau Balkan pada kurun ke-16. Sarajevo pada waktu tersebut mula menjadi bandar yang paling penting di rantau Balkan dalam Empayar Turki Uthmaniyah selepas Istanbul.

Mulai tahun 1697, berlaku pula peperangan antara Empayar Austria & Empayar Turki Uthmaniyah yang diberi nama Great Turkish War. Sarajevo menerima serangan yang hebat daripada Empayar Austria pada tahun 1699, menyebabkan hampir seluruh kota ini termusnah akibat dibakar. Beberapa tahun selepas itu, kota ini turut mengalami nasib yang sama berulangkali, menyebabkan ia semakin lemah dari sehari ke sehari. Pelbagai usaha telah dilakukan oleh Empayar Turki Uthmaniyah untuk memulihkan Sarajevo, namun segala usaha tersebut tidak begitu memberi kesan. Akhirnya, Sarajevo berserta bandar-bandar lain di Bosnia & Herzegovina terpaksa diserahkan kepada Empayar Austria-Hungary dalam satu perjanjian yang ditandatangani pada tahun 1878.

Sewaktu era pemerintahan Empayar Austria-Hungary, Sarajevo dibangunkan semula. Jalan-jalan tram mulai dibina & perkhidmatan tram dimulakan tidak lama kemudian. Bandar ini menerima arus pembangunan berunsurkan Barat yang agak pesat. Tulisan Latin diperkenalkan kepada penduduk tempatan yang sebelum ini menggunakan tulisan Arab dalam penulisan mereka.

Pada akhir kurun ke-19 & awal kurun ke-20, berlaku pemberontakan menentang pemerintahan Empayar Austria-Hungary di seluruh rantau Balkan. Pemberontakan ini diakhiri dengan peristiwa pembunuhan pewaris takhta Empayar Austria-Hungary, iaitu Franz Ferdinand di Sarajevo pada tarikh 28 June 1914. Pembunuhnya adalah seorang lelaki dari kaum etnik Serb yang bernama Gavrilo Princip. Peristiwa inilah yang menjadi punca berlakunya Perang Dunia Pertama.

Perang Dunia Pertama mulai tercetus apabila Empayar Austria-Hungary mengisytiharkan perang ke atas Serbia sebagai langkah untuk membalas dendam atas pembunuhan pewaris takhta empayar tersebut. Serbia pula kemudiannya disokong & dibantu oleh Russia selaku sekutunya yang kuat. Seterusnya, pakatan Serbia & Russia ini turut disertai oleh negara-negara lain seperti United Kingdom, Belgium, Perancis & Itali . Mereka membentuk pakatan yang diberi nama Kuasa Berikat. Sementara itu, Empayar Austria-Hungary pula membentuk pakatan bersama-sama dengan Empayar Jerman, Empayar Turki Uthmaniyah & Bulgaria. Pakatan mereka ini diberi nama Kuasa Tengah. Sewaktu berlakunya Perang Dunia Pertama, Sarajevo tidak mengalami kerosakan teruk, tidak seperti bandar-bandar yang lain. Selepas tamatnya perang tersebut, Sarajevo mula menjadi sebahagian daripada kerajaan Yugoslavia yang baru dibentuk.


Peta benua Eropah sewaktu Perang Dunia Pertama

Sewaktu tercetusnya pula Perang Dunia Kedua, Sarajevo telah dibom berkali-kali oleh tentera Nazi Jerman, menyebabkan bandar ini mengalami kerosakan yang teruk. Apabila tamat sahaja perang tersebut, Sarajevo menjadi sebahagian daripada Republik Sosialis Yugoslavia, kerajaan yang baru dibentuk. Sarajevo pesat membangun sewaktu era pemerintahan republik sosialis tersebut, menjadikannya sebagai salah sebuah bandar terpenting di dalam republik tersebut & juga di rantau Balkan. Dekad 1980-an merupakan zaman kegemilangan Sarajevo, terutamanya apabila ianya terpilih menjadi tuan rumah Sukan Olimpik Musim Sejuk pada tahun 1984, mengalahkan calon-calon lain seperti Sapporo, Jepun & Gotenburg, Sweden.


Logo Sukan Olimpik Musim Sejuk 1984 di Sarajevo, Bosnia & Herzegovina


Upacara pembukaan Sukan Olimpik Musim Sejuk 1984 di Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Walau bagaimanapun, kegemilangan Sarajevo tidak kekal lama. Sewaktu Perang Bosnia mulai tercetus pada tahun 1992, iaitu selepas pengisytiharan kemerdekaan Bosnia & Herzegovina daripada Yugoslavia, Sarajevo telah menerima serangan bertubi-tubi daripada tentera Yugoslavia & Republik Srpska yang dianggotai oleh penduduk kaum etnik Serb. Matlamat mereka adalah untuk melenyapkan kaum etnik Bosniak yang beragama Islam di Sarajevo & juga di seluruh Bosnia & Herzegovina bagi memudahkan cita-cita mereka untuk mewujudkan negara Republik Srpska tanpa sebarang halangan.

Serangan yang dilakukan ke atas bandar Sarajevo berlangsung selama hampir 4 tahun & merupakan serangan yang paling lama dalam sejarah peperangan moden. Seramai 12,000 mangsa terkorban & yang cedera parah pula adalah lebih daripada 50,000 orang. Pembunuhan beramai-ramai juga turut berlaku di Sarajevo yang dinamakan ‘Markale Massacre’ yang dilakukan sebanyak 2 kali. Pembunuhan beramai-ramai yang pertama diarahkan oleh Stanislav Galic pada bulan Februari 1994. Sementara pembunuhan beramai-ramai yang kedua pula diarahkan oleh Dragomir Milosevic pada bulan Ogos 1995. Kedua-dua mereka adalah pegawai tentera Republik Srpska & mereka kini sedang menjalani hukuman penjara atas kesalahan jenayah kemanusiaan.


Keadaan sewaktu Perang Bosnia di Sarajevo, Bosnia & Herzegovina


Keadaan sewaktu Perang Bosnia di Sarajevo, Bosnia & Herzegovina


Stanislav Galic


Dragomir Milosevic

Selepas tamatnya Perang Bosnia pada tahun 1996, Sarajevo semakin pulih dari sehari ke sehari & mula membangun semula sebagai ibu negara Bosnia & Herzegovina. Sewaktu aku di sini, hampir keseluruhan kota ini sudah pulih seperti sediakala. Kesan-kesan peperangan masih ada, tetapi tidaklah begitu banyak.

Bersambung...

2 buah komen:

silversarina Saturday, November 21, 2009 at 7:14:00 AM GMT+8  

Rupanya Sarajevo punya sejarah lampau yang unik. Masa perang dulu memang sedih bila baca kisah ngeri yang tidak berperi kemanusiaan.

Bestnya dapat menjejakkan kaki ke sana.

anjang Monday, November 23, 2009 at 11:35:00 AM GMT+8  

inilah satu tempat yang aku teringin hendak pergi. Pada bulan 12 ini kemungkinan salah seorang sahabat aku akn ke bosnia.

Teringat aku lagi Bunga Sarajevo yang amat mendayu dan puitis lirik lagunya

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP