SuMMeR iN THe LaND oF THe PHaRaoHS (BHG XIX)

>> Wednesday, July 04, 2007

Perrrghh.. Dah lebih sebulan aku tak update travelogue Mesir aku. Sorry bebanyak kpd mereka yg tertunggu2 sambungan kisah pengembaraan aku kat Mesir. Maklum la.. Sibuk sikit. So, ni dia sambungan travelogue aku. Selamat membaca... :)

Hari 12: 12 OGOS 2006

Pada awal pagi hari ini, aku & Tok Wan dibawa oleh Ustaz Mat ke Damietta pula, iaitu sebuah bandar pelabuhan kecil yang terletak di bahagian utara negara Mesir, di pinggiran Laut Mediterranean. Perjalanan ke sana dengan menaiki kereta mengambil masa hampir 2 jam lamanya. Ustaz Arif turut ikut bersama ke Damietta kerana menurutnya, dia belum pernah lagi menjejakkan kaki di bandar tersebut. Bandar Damietta atau nama tempatannya Dumyat ini terletak di kawasan delta Sungai Nil, iaitu di titik pertemuan Sungai Nil & Laut Mediterranean. Sewaktu era pemerintahan kerajaan Mesir Purba, Damietta merupakan sebuah bandar pelabuhan yang penting. Namun, kepentingannya kian menurun selepas era pemerintahan Greek, iaitu selepas penubuhan bandar Alexandria.

Walau bagaimanapun, Damietta kembali menjadi penting pada kurun ke-12 & ke-13. Pada tahun 1169, bandar ini menjadi rebutan antara kerajaan Islam yang dipimpin oleh Salahuddin Al-Ayyubi & kerajaan Kristian di Jerusalem dalam peristiwa Perang Salib. Kerajaan Kristian yang terlibat turut dibantu oleh Empayar Byzantine. Kedudukan Damietta yang strategik iaitu di delta Sungai Nil menyebabkannya menjadi rebutan antara kedua-dua buah kerajaan tersebut. Sesiapa yang berjaya menawan Damietta bermakna dia akan dapat mengawal laluan sepanjang Sungai Nil & secara tidak langsung akan berkuasa di seluruh tanah Mesir.

Kerajaan Kristian telah berjaya menawan Damietta sebanyak 2 kali iaitu pada tahun 1219 dalam Perang Salib ke-5 & pada tahun 1249 dalam Perang Salib ke-7. Namun kejayaan mereka tidak kekal begitu lama. Damietta berjaya ditawan semula oleh kerajaan Islam. Pada tahun 1517, Empayar Turki Uthmaniyah berjaya menguasai Damietta. Pelbagai kerja-kerja pembaikan dilakukan di bandar ini mulai tahun tersebut & ianya kembali menjadi bandar pelabuhan yang penting di Mesir. Walau bagaimanapun, selepas penyiapan Terusan Suez pada tahun 1869 & perkembangan bandar Port Said yang terletak berdekatan dengan terusan tersebut, populariti Damietta semakin berkurang.

Kedudukan Damietta dalam negara Mesir

Kami berempat tiba di Damietta pada waktu tengah hari. Sesampainya kami di sini, Ustaz Mat & Ustaz Arif membawa aku & Tok Wan ke pasar untuk membeli ikan. Ikan-ikan yang dibeli kemudiannya dihantar ke sebuah kedai lain untuk dibakar. Kami akan berkelah di tepi pantai. Ikan-ikan yang dibakar tersebut dibungkus sekali dengan nasi & juga beberapa jenis sayur-sayuran. Selepas selesai membayar, kami pun berjalan kaki menuju ke tepi pantai. Ramai betul manusia di tepi pantai tersebut. Mujurlah masih terdapat sebuah pondok kecil yang masih kosong. Kami terus bergegas ke pondok tersebut. Kemudian, kami pun membentangkan kertas surat khabar untuk dijadikan alas makanan kami. Kami berempat makan dengan penuh selera makanan-makanan yang kami beli iaitu nasi berlaukkan ikan bakar & sayur-sayuran. Enak sekali.

Berkelah di pantai Damietta, Mesir

Di pantai Damietta, Mesir

Selepas makan, kami berjalan-jalan sebentar di tepi pantai tersebut. Keadaan di sini agak sesak memandangkan terlampau ramai manusia. Kami hanya menghabiskan masa kami selama lebih kurang 15 minit sahaja di sini sebelum kami bertolak menuju ke destinasi kami yang seterusnya, iaitu sebuah kawasan rumah api yang terletak tidak berapa jauh dari pantai di mana kami berkelah. Di kawasan rumah api tersebut terdapat sebuah tugu yang terukir sepotong ayat Al-Quran seperti di bawah:

‘Ia biarkan air dua laut (yang masin & yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu. Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya.’ (Surah Ar-Rahman: Ayat 19-20)

Titik pertemuan Sungai Nil & Laut Mediterranean di Damietta, Mesir

Berlatar belakangkan Laut Mediterranean di Damietta, Mesir

Rumah api di Damietta, Mesir

Sebuah tugu di kawasan rumah api di Damietta, Mesir

Ayat-ayat Al-Quran tersebut sesuai dengan kedudukan rumah api tersebut yang terletak di delta Sungai Nil, titik pertemuan antara air Sungai Nil & Laut Mediterranean. Setelah bergambar di kawasan rumah api tersebut, kami bergerak menuju ke sebuah masjid di bandar Damietta untuk menunaikan solat jamak Zohor & Asar. Setelah solat, kami pun beransur pulang ke Kaherah. Kami tiba di Kaherah pada lewat petang, sebelum masuknya waktu Maghrib. Trip kami pada hari ini agak pendek, namun aku tetap berpuas hati.