NeXT TRiP (PuLau JaWa, iNDoNeSia)

>> Tuesday, June 15, 2010



Aku sekarang ni sedang sibuk merangka plan utk destinasi pengembaraan yang seterusnya, iaitu Pulau Jawa, Indonesia. Hotel-hotel penginapan baru sahaja ditempah. Pengembaraan kali ni disertai oleh 3 orang lagi rakan aku, iaitu Acab, Syahir & Shafiq Ayman. Idea utk mengembara di Pulau Jawa ini dicetuskan oleh saudara Acab & Syahir. Terima kasih aku ucapkan kepada mereka berdua kerana sudi mempelawa aku utk mengikuti pengembaraan ini bersama. Aku sebenarnya dah lama menyimpan hasrat utk ke Indonesia, terutamanya Pulau Jawa.

Pengembaraan kami berempat ini akan dimulakan pada hari Isnin hadapan, bersamaan dengan 21 Jun 2010. Kami berempat akan menaiki pesawat Air Asia dari Kuala Lumpur ke Jakarta. Pesawat tersebut dijadualkan berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (LCCT) pada pukul 7.00 pagi waktu tempatan Malaysia & dijangka tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Soekarno Hatta, Jakarta pada pukul 8.05 pagi waktu tempatan Indonesia Barat.

Kami berempat akan berkelana di pulau tersebut selama 9 hari, iaitu dari tarikh 21 Jun 2010 sehingga ke tarikh 29 Jun 2010. Empat buah bandar bakal kami jejaki, iaitu JAKARTA (2 hari), BANDUNG (3 hari), YOGYAKARTA (2 hari) & SURABAYA (2 hari). Penerbangan pulang kami adalah pada tarikh 29 Jun 2010 dari Surabaya ke Kuala Lumpur. Penerbangan Air Asia kami dijadualkan berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Juanda, Surabaya pada pukul 8.20 malam waktu tempatan Indonesia Barat & dijangka tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (LCCT) pada pukul 11.55 malam waktu tempatan Malaysia. Walau bagaimanapun, Shafiq Ayman terpaksa pulang ke Kuala Lumpur dari Surabaya sehari awal, iaitu pada tarikh 28 Jun 2010 atas urusan kerja.


Penerbangan Air Asia KL-Jakarta & Surabaya-KL


Peta pengembaraan di Pulau Jawa, Indonesia

Diharapkan pengembaraan kami berempat ini akan berjalan dengan lancar tanpa sebarang masalah. Moga pengembaraan kami diberkati oleh-Nya. Diharapkan kalian semua sudi mendoakan. :)

13 buah komen:

mohdandmeriam Tuesday, June 15, 2010 at 7:06:00 PM GMT+8  

slam jhaz..masih ingin memanggil nama yg dah serasi dgn makcik
harap jhaz memaafkan..
jangan lupa n3 tentang pulau jawa ya.

Chit Ana Wednesday, June 16, 2010 at 12:45:00 AM GMT+8  

lepas indonesia..mau pegi mana plak ye dok ;)

sinar_islami Wednesday, June 16, 2010 at 1:10:00 AM GMT+8  

wah..mengembara lagi..
moga selamat perjalanan pergi dan pulang..

whiteraven Wednesday, June 16, 2010 at 4:36:00 PM GMT+8  

wahh.. tak sabar nak tunggu cerita kat sana. ^_^
have a safe jorney.

Andrew Saturday, June 19, 2010 at 11:29:00 AM GMT+8  

hi bro salam kenal, kalo mau ke jakarta nginap aja di Jalan jaksa, tepatnya di Jakarta Pusat. Disitu banyak bertebaran hostel2 backpackers yang murah dah nyaman, turis2 backpack dari mana aja pasti nginepnya disitu..

Mau tau caranya murah dari airport ke Jakarta? nanti keluar pintu bandara langsung ke kounter Damri, disitu beli tiket tujuan Gambir, nah palingan bro cuma bayar Rp. 20ribu aja kalo gak salah. nah turun dari situ baru naik taksi ke Jalan Jaksa karena udah nggak jauh lagi. hematkan bro.. hehe

salam,
Ndru

Andrew Saturday, June 19, 2010 at 11:47:00 AM GMT+8  

oh ya bro.. kalo mau ke bandung bro bisa naik bus (biasanya dari terminal Kampung Rambutan) karena bus dari situ biasanya ke bandung lewat Puncak (dataran tinggi perkebunan teh). tapi bro hati2 di Terminal Kmpung Rambutan itu agak2 rawan sedikit, apalagi jika bro nggak ada teman dari Jakarta, nanti dikerubutin calo2 tiket.

Tapi mungkin dari penginapan bro bisa tanya2 bus/travel ke bandung.

bro mau tau cara keliling Jakarta dengan ongkos hanya Rp.3000,- tapi bisa keliling jakarta?

nah bro naik aja bus "TransJakarta" dari ujung ke ujung cuma bayar segitu. plus udah liat keliling2 dari distrik bisnis sampai perkampungan kumuh.

nah jika bro harus pindah bus karena beda tujuan, nggak usah keeluar dari area shelter, cukup pindah bus aja dan nggak kena bayar, tapi kalo keluar area shelter jika masuk kena byar lagi.

Kalo untuk Jogya saya sendiri belum pernah kesana hehehe.. kalo di Surabaya hmm.. jangan lupa ke kota Batu, Malang dan masuk ke kebun apel. tapi sih cuma dikasi metik maksimal dua buah aja, nah kalo saya tuh kan nggak mau rugi, apel yang jatuhpun saya embat juga wakakaka... (ups.. nggak ketahuan kok)

seimura Wednesday, June 30, 2010 at 4:12:00 PM GMT+8  

wahhh doktor ni masih mengembara lagi ye setelah pulang ke Malaysia.

Anonymous Monday, March 4, 2013 at 8:38:00 AM GMT+8  

buy valium online can take valium high blood pressure - valium pill overdose

Anonymous Thursday, March 21, 2013 at 9:12:00 AM GMT+8  

buy xanax generic xanax less effective - very cheap xanax

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP