WiNTeR iN THe BaLTiC STaTeS (BHG VIII)

>> Thursday, June 25, 2009



Suhu di Vilnius pada hari ini agak sejuk. Oleh itu, aku mengenakan pakaian yang agak tebal. Aku mengelilingi kota ini dengan berjalan kaki sahaja kerana jarak antara satu tempat dengan tempat yang lain tidaklah sejauh mana. Lokasi pertama di Vilnius yang aku kunjungi ialah Gates of Dawn (Ausros Vartai) yang merupakan satu-satunya pintu masuk kubu lama kota Vilnius yang masih kukuh. Monumen ini adalah salah satu daripada simbol utama kota ini & merupakan tempat yang suci bagi penganut agama Kristian Katolik kerana terdapatnya gambar Mary yang dilapisi oleh emas di sini. Gambar tersebut telah berada di sini sejak kurun ke-17 lagi. Berhampiran dengan Gates of Dawn, terdapat 2 buah gereja yang bernama Holy Spirit Church (Šv. Dvasios Bažnyčia) & St Teresa’s Church (Šv. Tereses Bažnyčia). Holy Spirit Church adalah sebuah gereja Russian Orthodox.


Gates of Dawn, Vilnius, Lithuania


Gates of Dawn, Vilnius, Lithuania


Gambar Mary di dalam Gates of Dawn, Vilnius, Lithuania


St Teresa’s Church, Vilnius, Lithuania


Holy Spirit Church, Vilnius, Lithuania

Seterusnya, aku meneruskan perjalanan aku ke National Philharmonic Concert Hall (Lietuvos Nacionaline Filharmonija). Senibina bangunan ini agak cantik & unik. Kemudian, aku berjalan pula ke Vilnius Town Hall (Vilniaus Rotušė), yang siap dibina pada tahun 1799. Bangunan ini sering digunakan dalam upacara rasmi kerajaan. Di hadapannya terdapat sebuah dataran kecil yang sesuai untuk dijadikan kawasan rekreasi. Aku kemudiannya meneruskan langkah kaki ke sebuah lagi gereja yang terpenting di kota Vilnius. Nama gereja ini ialah St Anne’s Church (Šv. Onos Bažnyčia). Ia siap dibina antara tahun 1495-1500. Gereja yang dibina daripada 33 jenis bata yang berwarna merah ini merupakan antara gereja yang tercantik di kota ini. Kecantikannya pernah memukau hati Napoleon Bonaparte sewaktu kali pertama dia melihat gereja ini.


National Philharmonic Concert Hall, Vilnius, Lithuania


Vilnius Town Hall, Vilnius, Lithuania


Dataran di hadapan Vilnius Town Hall, Vilnius, Lithuania


St Anne's Church, Vilnius, Lithuania


St Anne's Church, Vilnius, Lithuania

Destinasi seterusnya ialah Cathedral Square (Katedros aikštė), sebuah dataran kecil di tengah-tengah kota Vilnius. Ianya adalah antara lokasi yang terpenting di sini. Di lokasi inilah pelbagai aktiviti seringkali diadakan seperti perarakan, konsert, sambutan tahun baru dan sebagainya. Dataran ini mulai dibuka kepada umum sejak akhir kurun ke-19. Di dataran ini terdapat beberapa monumen penting iaitu Vilnius Cathedral, Gediminas Tower, Hill Of Three Crosses, Monument to Grand Duke Gediminas & Royal Palace. Aku hanya sempat ke Vilnius Cathedral & Monument to Grand Duke Gediminas sahaja.

Vilnius Cathedral (Šv. Vladislovo Arkikatedra Bazilika) merupakan gereja Roman Katolik yang terpenting di kota Vilnius. Di sinilah upacara rasmi perlantikan Grand Duke of Lithuania diadakan. Di dalamnya juga terdapat makam-makam bangsawan-bangsawan Lithuania yang penting seperti Vytautas, Sigismund & Alexander Jagiellon. Menurut sejarah, sebelum gereja ini dibina, tempat ini merupakan tapak kuil Paganisma. Gereja hanya dibina di sini pada tahun 1251 selepas Raja Lithuania yang bernama Mindaugas memeluk agama Kristian. Namun, selepas kematiannya pada tahun 1263, tempat ini kembali menjadi kuil Paganisma. Tempat ini kemudiannya sekali lagi berfungsi sebagai gereja pada tahun 1387 selepas agama Kristian menjadi agama rasmi Lithuania. Gereja ini telah mengalami beberapa insiden kebakaran & pemulihan semula sehinggalah ke tahun 1801, di mana senibinanya kekal sebegitu rupa sehingga ke hari ini. Berhampiran dengan gereja tersebut, terletak Monument to Grand Duke Gediminas, sebuah monumen yang didedikasikan kepada Gediminas yang merupakan Grand Duchy of Lithuania mulai tahun 1316–1341. Beliau adalah penganut Paganisma yang kuat & sepanjang hidupnya, beliau menentang habis-habisan usaha Kristianisasi di Lithiuania.


Cathedral Square, Vilnius, Lithuania


Vilnius Cathedral, Vilnius, Lithuania


Vilnius Cathedral, Vilnius, Lithuania


Monument to Grand Duke Gediminas, Vilnius, Lithuania

Aku seterusnya menikmati makan tengah hari di McDonald’s sebelum meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya. Fillet O’Fish menjadi hidangan tengah hari. Setelah kenyang, aku pun terus mengatur langkah ke Seimas Palace (Seimo Rūmai). Bangunan ini berfungsi sebagai bangunan parlimen Lithuania. Ianya mulai dibina pada tahun 1976 & hanya siap sepenuhnya pada tahun 1980. Ianya berfungsi sebagai parlimen selepas kemerdekaan Lithuania pada tahun 1990.


Seimas Palace, Vilnius, Lithuania


Perkarangan Seimas Palace, Vilnius, Lithuania


Seimas Palace, Vilnius, Lithuania

Seimas Palace adalah destinasi terakhir aku di kota Vilnius sebelum aku kembali semula ke hostel untuk berehat-rehat. Aku keluar semula pada waktu malam untuk menikmati keindahan kota ini di bawah cahaya bulan. Selepas bergambar dengan beberapa monumen penting di kota ini, aku pun kembali semula ke hostel.


St Teresa's Church di waktu malam, Vilnius, Lithuania


Vilnius Town Hall di waktu malam, Vilnius, Lithuania


Vilnius Town Hall di waktu malam, Vilnius, Lithuania

Bersambung...

p/s: Di sini, aku ingin berkongsi dgn korang semua luahan perasaan ibu Ammar Zulkifli (Student Perubatan Malaysia di Mesir yg terkorban dalam kemalangan jalan raya di Mesir 2 minggu lepas) selepas pemergian anaknya itu di dalam blog anaknya itu sendiri:

http://kalam-puncak.blogspot.com/

Walaupun aku tidak pernah bersua muka dengan arwah, namun perjuangan beliau menegakkan agama Allah & penulisannya di dalam blognya itu benar2 menarik perhatian aku. Semoga rohnya sentiasa dicucuri rahmat Allah SWT & semoga keluarganya tabah menerima kehilangan Ammar. Kehilangan yg mereka rasakan sama seperti kehilangan yg kita rasakan juga. Kehilangan seorang bakal doktor & bakal pendakwah. Selamat membaca blog tersebut & semoga kita semua akan mendapat iktibar daripadanya..


Al-Fatihah buat Allahyarham Ammar bin Zulkifli


7 buah komen:

Unknown Thursday, June 25, 2009 at 8:04:00 PM GMT+8  

my goodness, lawa sgt tmpt kat situ :>

Unknown Friday, June 26, 2009 at 7:04:00 AM GMT+8  

Al-Fatihah buat Allahyarham Muhammad Ammar bin Zulkifli...

Semoga roh Allahyarham dicucuri rahmat oleh Allah SWT serta ditempatkan dikalangan orang2 yg beriman dan beramal soleh...Ameen

MariaFaizal Friday, June 26, 2009 at 10:10:00 AM GMT+8  

Jhaz,
Thanks for stopping by at my page & left kind 'hi'

Alfatihah to arwah Ammar. I see that I could learn so much about being grateful from your site.

Thanks again & be back to our Motherland to be great Doc, dik.

Do take care & salam.

Mulan Saturday, June 27, 2009 at 5:50:00 PM GMT+8  

cantiikk nyaaa...

alfatihah utk ammar..

JHaZ KiTaRo Thursday, July 2, 2009 at 9:01:00 PM GMT+8  

to all:
thanx for the comments.. moga roh Ammar sentiasa dicucuri rahmat..

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP