3 DaYS iN VeNiCe oF THe eaST (BHG IV)

>> Saturday, September 08, 2007



Bangkok atau nama tempatannya yang lain, Krung Thep pula adalah ibu negara & bandar yang terbesar di Thailand. Ianya terletak di pinggiran Sungai Chao Phraya. Bandar ini merupakan antara bandar yang menjadi penjana utama ekonomi & kewangan di rantau Asia Tenggara. Bangkok juga adalah antara bandar-bandar di dunia yang mempunyai pertumbuhan bangunan-bangunan pencakar langit yang terpantas di dunia. Bandar yang juga kaya dengan warisan kebudayaan ini juga merupakan antara bandar-bandar yang paling ramai dikunjungi oleh pelancong dari seluruh dunia. Malah, Bangkok menduduki tempat pertama dalam senarai bandar yang paling ramai dikunjungi pelancong di benua Asia & ia menduduki tempat ke-3 dalam dunia. Bandar ini juga mempunyai banyak terusan sehingga ianya turut digelar ‘Venice of the East’.

Sewaktu era kerajaan Ayutthaya, Bangkok hanya merupakan sebuah pekan kecil di pinggir Sungai Chao Phraya. Namun, selepas Buddha Yodfa Chulaloke (Rama I) ditabalkan sebagai Raja Siam, baginda telah menjadikan Bangkok sebagai pusat pemerintahannya yang baru pada tahun 1782. Sejak tahun 1780an, bandar Bangkok hanya dipenuhi dengan kuil-kuil Buddha & istana-istana Raja sahaja. Kemudiannya, mulai awal kurun ke-19, pengaruh Barat mulai bertapak di bumi Bangkok. Raja Siam yang bernama Mongkut & anaknya, Chulalongkorn adalah antara mereka yang bertanggung jawab dalam usaha pembangunan & pemodenan Bangkok secara khasnya & Siam secara amnya. Jalan berturap yang pertama telah siap dibina sewaktu pemerintahan Mongkut. Pada tahun 1863, Chulalongkorn pula meneruskan usaha ayahandanya menambah lagi bilangan jalan-jalan berturap di seluruh Bangkok, membina landasan keretapi & juga laluan tram.

Aku & abah aku mengelilingi Bangkok dengan menaiki sky train & juga bot di Sungai Chao Phraya yang merupakan antara sistem pengangkutan yang utama di Bangkok. Kami membeli tiket satu hari menaiki bot Sungai Chao Phraya. Harganya lebih kurang RM10.00. Sungai Chao Phraya adalah sungai yang utama & terpanjang di Thailand & merupakan antara sistem perhubungan yang utama & murah di sini. Setelah membeli tiket, kami pun menaiki bot melalui sepanjang sungai tersebut. Kami berhenti di sebuah jeti.


Sky Train di Bangkok, Thailand



Bot Sungai Chao Phraya, Bangkok, Thailand



Sungai Chao Phraya, Bangkok, Thailand



Sungai Chao Phraya, Bangkok, Thailand



Sungai Chao Phraya, Bangkok, Thailand

Kami pada mulanya hendak berkunjung ke kompleks Grand Palace & Wat Phra Kaeo. Walau bagaimanapun, setibanya kami di situ, kami diberitahu oleh seorang penduduk tempatan bahawa kompleks Grand Palace & Wat Phra Kaeo telah ditutup pada waktu tersebut kerana adanya satu upacara khas yang sedang berlaku di dalam kompleks tersebut. Kami terlewat sejam. Penduduk tempatan tersebut kemudiannya memberi cadangan kepada kami untuk menaiki tuk-tuk untuk mengelilingi kota Bangkok. Dia menandakan tempat-tempat lain yang perlu kami kunjungi pada peta yang kami bawa. Tidak berapa lama kemudian, dia menahan sebuah tuk-tuk & meminta pemandu tuk-tuk itu membawa kami berdua ke tempat-tempat yang ditandakan. Kami hanya perlu membayar lebih kurang RM4.00 sahaja. Murah yang teramat sangat. Aku & abah terus bersetuju. Kami berdua pun terus masuk ke dalam tuk-tuk tersebut & mengucapkan terima kasih kepada penduduk tempatan itu.

Selepas itu, pemandu tuk-tuk tersebut pun membawa kami ke tempat-tempat yang telah ditandakan. Penguasaan Bahasa Inggeris pemandu tuk-tuk tersebut tidaklah begitu baik. Kami agak sukar untuk berkomunikasi dengannya. Walau bagaimanapun, dia tetap gigih mencuba untuk memberi penerangan dengan sebaik mungkin. Tuk-tuk sebenarnya adalah kenderaaan awam yang murah & utama di kota Bangkok. Saiznya adalah di antara saiz motorsikal & kereta. Ianya adalah salah satu daripada keunikan kota Bangkok.


Tuk Tuk di Bangkok, Thailand



Tuk Tuk di Bangkok, Thailand

Bersambung...

0 buah komen:

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP