Ma'aL HiJRaH 1426H

>> Friday, February 11, 2005



Hari ni bermulanya Tahun Baru dlm Kalendar Islam, 1 MUHARRAM 1426H. Mungkin ada antara kita yg tak sedar tentangnye. Even aku sendiri pun hampir terlupe. Nasib baik le aku terperasan dekat jadual 'WAKTU SOLAT DUBLIN' tu. Heheheh. Nampak sangat yg kehidupan kite skarang ni sepenuhnye bergantung kat kalendar Gregori yg dicipta dek org2 kafir sampai kalendar kite sendiri diabaikan. Hmmm. Nak buat macam mane kan. Itu hakikat dunia skarang ni. Ape2 pun, kite masih mempunyai kesempatan utk membuat perubahan. Itu bergantung kepada diri kita sendiri. Kalau kite bersatu, insyaAllah kita akan kukuh. Kalau tak, robohlah semue. Sama2lah kite mengambil pengajaran daripada kisah penghijrahan Rasulullah dgn kaum2 Muhajirin. Tanpa semangat utk berhijrah, tak mungkin sinar Islam dapat berkembang ke seluruh pelusuk muka bumi.

So, sempena Ma'al Hijrah ni, same2 la kite menyimpan azam utk membangunkan sahsiah dan semangat dlm diri utk berjuang dalam dunia dan juga akhirat. InsyaAllah, kalau kita mempunyai keazaman yg kuat dlm diri, semue bende kite boleh capai dgn izin dari Allah SWT.

Tak ketinggalan, kpd kawan2 yg berbangsa Cina tu, aku kat sini nak ucapkan SELAMAT TAHUN BARU CINA kat korang semue. Kat Dublin ni Tahun Baru Cina ni terasa jugaklah sbb ramai org Cina kat sini. Tapi takde la semeriah kat Malaysia.

Hmmm. Semalam, aku mendapat berita yg amat menggemparkan dari kawan aku. Bedsite die kene pecah masuk. Banyak gile barang2 die hilang spt komputer, PS2, digital camera, souvenir2 & banyak lagi la. Sape? Heheh. Namenye tak eloklah didedahkan kat sini. Maybe ramai di antara budak2 Dublin yg dah tau pasal kes ni. Hmm. Kesian gile la aku tgk die. Aku sendiri pun taktau macammane nak tolong. Kalau aku org kaye lain la cerite. Ni, aku sendiri pun sengkek. Tapi takpe le. Hopefully die tabah & bersabar, Semue tu ujian drp Allah. Makin banyak Allah uji seseorang tu, makin sayang Allah kat die. Bersabar je la. Bersabar tu separuh drp iman.

Sempena Ma'al Hijrah ni, kat bawah ni aku selitkan lirik lagu 'Satu Muharram'.

Jugak kat bawah ni aku selitkan sekali sebahagian gambar2 sewaktu open house Hari Raya Aidil Adha kiteorg pd 22 January lepas. Sorry sbb lambat upload. Ramai jugak la yg dtg hari tu. Tapi takde la seramai yg dijangka sbb hari tu clash dgn Futsal yg dianjurkan oleh UCD Islamic Society kat Belfield. Ramai gak le bebudak boys yg pergi Belfield & bile dah habis main, sure ramai yg penat. So, tak dpt le dieorg dtg ke open house kiteorg. Tapi, ade jugak sesetengah yg dtg. Sanggup tu!! Heheh. Habis jugak mee bandung, karipap, kuih ketayap, kek coklat & meehoon goreng kiteorg. Dahsat tul. Ape2 pun, open house tu mmg meriah gile la. Kalau ikut statistik, bebudak girls lagi ramai yg dtg drp bebudak boys. Semue sbb gara2 Futsal tu la. Hehehe. Last but not least, kpd yg dtg tu, makaceh banyak2 la yek. Murah rezeki kiteorg nanti. Amin...


SATU MUHARRAM

Satu Muharram detik permulaan
Perkiraan tahun bulan Hijrah
Perpindahan Nabi dan umat Islam
Dari kota Mekah ke kota Madinah

Atas keyakinan dan iman yg teguh
Kaum Muhajirin dan Ansar bersatu
Rela berkorban harta dan nyawa
Demi menegakkan Islam tercinta

Hijrah itu pengorbanan
Hijrah itu perjuangan
Hijrah membentuk perpaduan
Hijrah membentuk persaudaraan

Oleh itu mari semua kita sambut Maal Hijrah
Tingkatkan semangat
Tegakkan syiar Islam
Untuk sepanjang zaman


GAMBAR2 SEWAKTU OPEN HOUSE AIDIL ADHA

Open House 1
Bersama Bebudak ex-INTEC 3rd Year

Open House 2
Bersama Bebudak Girls ex-INTEC 3rd Year

Open House 3
Bersama Bebudak Girls UCD 2nd Year

Open House 4
Bersama Bebudak Girls

Open House 5
Bersama Bebudak Girls ex-KMB UCD 3rd Year

Open House 6
Bersama Bebudak Girls UCD

Open House 7
Bersama Arif & kawan Russian die

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP